Splitten: 4 belangrijke voordelen en 3 opvallende nadelen

Splitten is een trainingsmethode waarbij de verschillende spiergroepen (borst, rug, schouders, benen, buik et cetera) worden verdeeld over de trainingen. Het kan een prima methode zijn om een toename van kracht en hypertrofie te ontwikkelen. Een veel voorkomende combinatie is bijvoorbeeld de borst en de triceps. Splitten heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Ik heb ze hieronder uitgelegd voor je. Laat ik eerst beginnen met 3 nadelen, waarna ik verderga met 4 voordelen. Tot slot zet ik nog even wat belangrijke splitregels op een rij!

Ja, ik wil me aanmelden  

Lagere verbranding

Bij het splitten wordt niet het hele lichaam tegelijk getraind, zoals bij full body wel het geval is. Er worden dus minder spieren gebruikt. Minder spieren gebruiken, betekent een lager calorieverbruik. De verbranding is dus lager. Een training overslaan kan daarom minder snel.

Geen balans

Terugkomend op het bovenstaande, de kans bestaat dat het lichaam niet op een uitgebalanceerde wijze wordt getraind. Misschien krijgen bepaalde spieren de voorkeur boven andere spieren. Daardoor krijgt niet elke spiergroep evenveel aandacht. De benen worden nogal eens overgeslagen. Er ontstaat na verloop van tijd een verschil. Je merkt het niet alleen, maar ziet het ook!

Minder variatie

Bij het splitten worden er minder verschillende oefeningen gedaan. De training kan dus saai worden. Heb je een plafond bereikt qua gewicht en kracht? Ik help je graag om het trainen een nieuw leven in te blazen. Profiteer vandaag nog van de try-out actie!

Meer accent leggen

Met splitten kun je gerichte aandacht geven aan bepaalde spiergroepen. Je kunt sommige spieren dus benadrukken. Misschien wil je een bepaalde spiergroep wat extra aandacht geven, bijvoorbeeld omdat deze nog te zwak is. Veel mensen hebben bijvoorbeeld last van rugklachten. Het is dan belangrijk dat je weet hoe je er helemaal vanaf komt.

Minder intensief

Splitten betekent een lokale inspanning van het lichaam. Doordat je minder spieren traint, heb je meer energie over. Zo heb je meer kracht over voor de training van overmorgen. Minder intensief betekent in deze context dus meer energie hebben voor de andere spiergroepen. Bovendien kan je die spieren dan ook zwaarder trainen.

Snel aanpassen

Bij het splitten kun je sneller aanpassen omdat er minder oefeningen zijn. Je kunt dieper gaan op een spiergroep en krijgt dus ook meer informatie over hoe die spiergroep ervoor staat. Loopt een bepaalde spiergroep achter op de rest? Je kan dan snel aanpassen door die spiergroep meer aandacht te geven.

Minder lang bezig

Minder lang trainen is natuurlijk ideaal. De spieren raken sneller uitgeput, omdat je meer vraagt van een bepaalde spier. De spieren raken dus sneller vermoeid. Een training van 45 minuten is dan vaak prima en geeft echt wel een voldaan gevoel. Je hoeft dus echt niet 1,5 uur te trainen om het gevoel te krijgen dat je iets gedaan hebt!

Voor wie geschikt?

Splitten is geschikt wanneer je serieus bezig bent met krachttraining. Met serieus bedoel ik dat je ook daadwerkelijk meerdere keren per week traint. Je hebt dus een duidelijk doel, bijvoorbeeld om meer spiermassa op te bouwen. Wil je graag zwaarder trainen? Je weet nu dat splitten dan een prima methode is, omdat je meer aandacht hebt voor een bepaalde spier.

In het kort!

  • Op maandag, woensdag en zaterdag twee à drie spiergroepen (voorbeeld)
  • Bijvoorbeeld: op maandag borst & biceps, op woensdag rug & triceps en op zaterdag schouders & benen (buik standaard mee trainen in elke training)
  • Geschikt voor de krachtsporter met enige ervaring en voor gevorderden
  • Alle oefeningen minimaal 3 keer uitvoeren (beginners 2 keer en gevorderden 4 keer)
  • Let op: buik- en kuitspieren zijn houdingsspieren en kunnen elke training meegetraind worden

Beter leren splitten?

Wil je goed leren splitten? En ben je gemotiveerd om het optimale uit de training te halen? Bij de online coaching, Personal training en Small group training geef ik je alle tools om een pro te worden met splitten. Bovendien leg ik een duidelijke nadruk op de trainingstechniek en de ademhaling. Een gratis beweegcheck zodat je erachter komt hoe je ervoor staat? Vul dan het contactformulier in 😊

Ja, ik wil beter trainen