Sporten met een blessure? 8 handige tips!

Een blessure? Super vervelend wanneer een blessure je lichamelijk beperkt. Daarnaast kan het mentaal best zwaar zijn als je een blessure hebt. Trainen met een blessure is mogelijk, mits je de belasting aanpast. Natuurlijk kan je niet alles doen wat je wilt. Hoe zorg je ervoor dat je kunt trainen en dus niet (nog) meer achteruitgaat?

Fit blijven met een blessure

Ik geef je in dit artikel 8 handige tips hoe je verantwoord fit kunt blijven met een blessure. De tips vormen echter geen medisch advies en zijn afhankelijk van de aard van de blessure en de soort blessure. Het gaat dus om algemene tips en zijn dus niet van toepassing op elke (specifieke) blessure! Wanneer je twijfelt is het in ieder geval verstandig om naar een arts te gaan.

 

Aanmelden try-out

Actief blijven

Een blessure ontstaat niet zomaar. Je hebt uiteraard iets gedaan wat niet had gemoeten. Zit je nu thuis met frustratie? Het hebben van een blessure betekent namelijk niet dat je helemaal niks meer kunt doen. Je zult alleen de belasting en belastbaarheid opnieuw op elkaar moeten afstemmen. Geblesseerde lichaamsdelen wil je ontzien, logisch. Toch kun je andere delen van het lichaam mogelijk wél trainen.

Lichte cardio training

Een arm of schouderblessure kan erg vervelend zijn. Toch kun je activiteiten zoals wandelen wel gewoon doen. Heb je een blessure aan je voet of knie? Fietsen is dan vaak verstandiger dan wandelen. Fiets echter wel met een lichte weerstand. Zwemmen wordt ook regelmatig gebruikt als activiteit bij klachten aan gewrichten. Bij krachttraining moeten de getroffen spieren zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Toch kun je veel andere oefeningen wel doen.

Focus op goede techniek

Het belang van een goede uitvoering is enorm. Ik kan dat niet vaak genoeg zeggen. Blessures ontstaan veel te vaak door verkeerde uitvoering van bewegingen of oefeningen. Te intensief en te zwaar trainen gecombineerd met verkeerde belasting, roept dan gegarandeerd problemen op. Er is vaak al sprake van een beperkte stabiliteit, mobiliteit en/of flexibiliteit. En wanneer je verkeerd traint, worden deze beperkingen nog groter. Met de try-out actie van TrainBeter investeer je in het ontwikkelen van een optimale trainingstechniek.

Correcte ademhaling

Goede ademhaling is erg belangrijk bij het trainen. Je hebt meer kracht en kunt de oefening langer volhouden. Ik adviseer je wel om te starten met lichtere gewichten en meer herhalingen te maken. Hierbij focus je op een gecontroleerde uitvoering van de oefening. Onthoud: kwaliteit altijd boven kwantiteit!

Herstel verantwoord opbouwen

Om te herstellen heeft je lichaam tijd nodig. Overhaasten gaat je dus alleen maar tegenwerken. Hoewel de verleiding soms groot is om zwaarder te gaan trainen, blijf je verstandig. Je bouwt de trainingen langzaam op. Als het goed is weet je ook waarom correct trainen nu zo belangrijk is. Je hebt tenslotte een blessure overgehouden aan de manier van trainen die je ervoor hanteerde. Train dus nooit tot aan de pijngrens. Leer ‘’echt’’ te luisteren naar je lichaam. Ga ervan uit dat je uithoudingsvermogen sneller hersteld dan je spieren en pezen.

Voldoende rust

Om goed te kunnen herstellen is tijdig stoppen erg belangrijk. Probeer vooral de kleine pijntjes niet te negeren, ook al zijn ze klein. De spieren en pezen zijn nu kwetsbaar. Belast ze dus niet overmatig. Anders zal een blessure alleen maar heftiger worden en dat wil je natuurlijk voorkomen. Bovendien zorgt voldoende rust ervoor dat supercompensatie optreedt en je daadwerkelijk hersteld op je oude niveau.

Geen pijnstillers gebruiken

Gebruik geen pijnstillers wanneer je gaat trainen. Met pijnstillers schakel je de pijn uit en dat is juist extra gevaarlijk. De waarschuwing van je lichaam dat je iets doet, wat je niet zou moeten doen, wordt dan gemist. Heb je continu pijn wanneer je zonder pijnstillers traint? Overleg dan zeker met de arts wat het beste is in jouw situatie. Het kan namelijk zijn dat je bepaalde bewegingen ook echt niet mag maken.

Zwakke schakels trainen

Herstel en vooruitgang wordt belemmerd door de zwakke schakels. Beperkingen in bepaalde beweegpatronen hebben vaak een negatieve invloed op functionele training. Ze kunnen dan ook de positie- en bewegingszin van spieren en gewrichten verstoren. Zwakke schakels in je lichaam net als fysieke disbalans zal versterkt moeten worden. In de toekomst kan je een blessure dan juist voorkomen.

Gemotiveerd blijven

Een blessure kan zeker voor frustratie zorgen. Met de tips die ik hierboven heb genoemd, werk je aan een beter herstel. Houd de motivatie dus vast. Natuurlijk kost herstellen tijd. Toch wordt je motivatie voor een groot deel bepaald door je persoonlijke inzet. In hoeverre ben je bereid om er beter uit te komen? Vergeet niet waarvoor je het doet. Bekijk ook zeker de 11 motivatietips!

Persoonlijke begeleiding

Heb je last van een blessure die is ontstaan tijdens je sport? Met sportspecfieke training bij TrainBeter, ontwikkel je een sterke basis van algehele sportfitheid. De kans op (nieuwe) blessures is dan vele malen kleiner. Ook verloopt het herstel na inspanning of het oplopen van letsel veel sneller. Geïnteresseerd naar de mogelijkheden? Je kunt me bereiken op 06-14227133. Of vul direct het contactformulier in. Trainen is goed, goed trainen is beter 😊

Ja, ik wil persoonlijke begeleiding  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *