11 motivatie tips die jou gaan helpen bij het trainen!

Motivatie is niet alleen belangrijk wanneer je start met sporten, maar natuurlijk ook wanneer je al enige tijd met het sporten bezig bent. Voor een groot deel wordt je motivatie bepaald door je eigen inzet. Met andere woorden, in hoeverre ben je bereid om een bepaalde actie te bewerkstelligen. Wanneer je hierop vastloopt, is het handig om eens naar deze 11 tips te kijken. Ze gaan je helpen om gemotiveerd te blijven met het trainen.

Beweegreden opschrijven

Wat zijn de redenen waarom je letterlijk in beweging komt om naar de sportschool te gaan? Ooit heb je ongetwijfeld goede redenen gehad. Mogelijk ben je ze even uit het oog verloren. Ook de motivatie verandert in de loop van de tijd. Het is belangrijk dat je jezelf weer even wijst op de positieve kanten van het sporten. Ik raad je aan deze op te schrijven. Je ziet dan zelf weer wat je beweegredenen zijn. En juist dat biedt een houvast.

Trainingsschema gebruiken

Moet dat echt Bob? Ja, zeker wanneer je weer gemotiveerd moet worden. Met een schema werk je een training nauwkeuriger af. Er staan altijd minder leuke oefeningen op een trainingsschema. Wanneer je niet werkt met een schema, zal je sneller de leuke oefeningen doen. Beter worden in minder leuke oefeningen is juist extra motiverend. Je weet met een schema wat je hebt gedaan en kunt na verloop van tijd makkelijker variΓ«ren of intensiveren.

Nadruk op techniek

Let jij op de correcte uitvoering van de oefening? Maar echt? Spieren versterken werkt alleen wanneer je oefeningen ook uitvoert zoals ze bedoeld zijn. Een motivatiegebrek kan dus ook duiden op een ineffectieve manier van trainen. Leg dus de nadruk op de techniek. Door oefeningen effectiever uit te voeren, kun je blessures beter voorkomen.

 

Aanmelden try-out 

Varieer regelmatig

Wissel af in oefeningen, net als in het materiaal wat je gebruikt. Pak eens een andere grip (bijvoorbeeld onderhands in plaats van de standaard bovenhandse grip). Pas de duur van je training eens aan. Onthoud dat beter trainen gepaard gaat met meer resultaat in minder tijd. Een korte training kan dus voor meer beleving zorgen. Train eens op een ander tijdstip. Wordt niet voorspelbaar.

Trainen met een buddy

Een afspraak inplannen waarbij je met iemand samen traint, werkt motiverend. Je voelt jezelf meer verplicht om te gaan trainen. Blokken in de agenda gaat zo een stuk makkelijker. Bovendien kan je door het sporten met een buddy (mits je het juist aanpakt), meer uit de training halen.

Beloon jezelf

Heb je de afgelopen 8 weken regelmatig getraind? Beloon jezelf daar gerust voor. Hoe die beloning eruitziet, is voor iedereen anders. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op nieuwe sportkleding of op een etentje. Uiteraard beloon je jezelf pas wanneer je het middellange termijn doel behaald hebt.

Test jezelf

Testen kan op allerlei manieren. Ga bijvoorbeeld na of je uithoudingsvermogen is verbeterd. Zorg er wel voor dat de omstandigheden grotendeels overeenkomen. Jezelf testen kan natuurlijk ook door na te gaan of je vetpercentage verbeterd is. Misschien is deze wel verlaagd ten opzichte van de vorige keer.

Maak een doelstelling

Een doelstelling maken, betekent een doelstelling opschrijven en ze regelmatig bekijken. Spreek ze ook regelmatig hardop uit. Betrap je jezelf erop dat je een bepaald doel eigenlijk al gehaald heb? Beloon jezelf eerst. Vervolgens stel je een nieuw doel. Het stellen van nieuwe doelen is extra belangrijk voor het vasthouden van de motivatie.

Doelstellingen delen

Met het delen van je doelstellingen bedoel ik dat je de omgeving op de hoogte brengt van je doelstelling. Het is belangrijk zodat zij er rekening mee kunnen houden en je tegelijkertijd kunnen opvangen wanneer het even minder gaat. Breng ook zeker de mensen binnen je directe omgeving op de hoogte van de vorderingen die je maakt.

Voldoende rust

Te vaak naar de sportschool gaan, kan dat? Nou en of! Het is een van de belangrijkste redenen waarom mensen na verloop van tijd hun motivatie kwijtraken. Pak dus regelmatig rustdagen. De behoefte om te sporten wordt dan gewoonweg groter. Bovendien stimuleer je supercompensatie en dat is essentieel voor vooruitgang.

Persoonlijke begeleiding

Werkt een bepaalde tip niet goed (meer) voor je? Focus je dan op een andere tip. Mogelijk kan die je op dat moment beter helpen. Onthoud te allen tijde dat het gaat om een leefstijl verandering. Dat vergt tijd en discipline. Merk je dat je echt een stok achter de deur nodig hebt voor het sporten? Een goede tip is dan om te starten met persoonlijke begeleiding. Ik help je graag om een nieuwe start te maken. Je hebt kennis en kunde nodig. De try-out actie zal werken als echte eye opener en zorgt gegarandeerd voor een nieuwe dosis motivatie!

Ja, ik wil persoonlijke begeleiding  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *