Core press: uitleg techniek + foto’s

De core press is een oefening die maar weinig mensen kennen. Toch is de oefening vrij eenvoudig en ontzettend effectief. Mits je de oefening natuurlijk goed uitvoert. De core press is een geschikte oefening voor het verstevigen van je core. Met de core wordt eigenlijk de stabiliteit van de romp bedoelt. Er wordt ook wel eens gesproken over kernstabiliteit ofwel core stability. De core vormt de kern van je lichaam.

Welke spieren betrokken?

Er zijn bij de kern van je lichaam verschillende spieren betrokken. Wanneer je regelmatig specifieke core oefeningen doet, kun je vervelende blessures voorkomen. De rechte buikspieren, dwarse buikspieren, het middenrif en de spieren in de bekkenbodem zijn belangrijk bij de core. Net zoals de spieren in de onderrug, de schuine buikspieren en de bilspieren. Het mag duidelijk zijn dat het bij de core stability dus niet alleen om oppervlakkige spieren gaat, maar ook om dieperliggende spieren.

Krachtigere bewegingen

Je weet nu dat ik het heb over de kern van je lichaam. Wanneer die kern sterker is, kun je krachtigere bewegingen maken. Je raakt minder snel uit balans. Wanneer de spieren in het centrum van je lichaam sterker zijn, kun je alledaagse activiteiten (bijvoorbeeld het dragen van een tas met boodschappen) beter uitvoeren.

Rugklachten en core

Tegenwoordig zijn er helaas veel mensen die dagelijks worstelen met klachten aan de rug. Zo ook Anniek (foto). Met de werkwijze die ik hanteer, heb ik mensen van hun rugklachten afgeholpen. Dit doe ik middels Personal training of Small group training. Ik help dan om de rompstabiliteit op een laagdrempelige manier sterker te maken. Met een verzwakte core of een core die minder goed functioneert, kan de ruggengraat uit balans raken. Zwakke rompspieren veroorzaken niet alleen klachten aan de rug, maar kunnen bijvoorbeeld ook een verkeerde ademhaling veroorzaken. Of bijvoorbeeld darmklachten.

Betere lichaamshouding

Met een sterke core is de lichaamshouding ook beter. Eigenlijk vormen de spieren een korset en de wervelkolom wordt zo beter beschermd. Het trainen van de core zorgt voor minder lichamelijke klachten. Natuurlijk staat of valt het met hoe je het aanpakt. Om je dat te leren heb ik een try-out in het leven geroepen. Je leert in 10 sessies tegen gereduceerd tarief (+ 1 gratis sessie) hoe je de juiste techniek en ademhaling toepast.

Core press: uitleg oefening

Een sterke core zorgt er ook voor dat de bewegingen makkelijker uitgevoerd kunnen worden. Het kan je lichaam namelijk stabiliseren. En daardoor gaat de sportprestatie echt vooruit. Hieronder heb ik de core press uitgelegd voor je. Lees de punten goed door. Meer weten over correct trainen, maar wel zelfstandig trainen? Bij online coaching krijg je een programma aangeleverd wat op jouw lijf geschreven is.

  1. Kabel van het station op borsthoogte plaatsen
  2. Voeten op schouderbreedte en knieën licht gebogen
  3. Kabel met beide handen vastpakken net onder de borst in het midden
  4. Flinke stap opzijzetten zodat de kabel op spanning staat
  5. Buik licht aanspannen en diep door de neus inademen
  6. Kabel in een horizontale lijn naar voren duwen tot de ellebogen helemaal lang zijn. Aan het eind van de beweging adem je krachtig uit door de mond
  7. Kabel gecontroleerd terug laten zakken in dezelfde rechte lijn
  8. Voer de beweging gedurende 10-15 keer uit

Core press (beginhouding)

Core press (eindhouding)

Extra tips

Zorg ervoor dat je lichaam helemaal recht is. Zowel bij de beginhouding als de eindhouding wijst de buik recht vooruit. Merk je dat je toch draait vanuit je heup of romp? Verlaag in dat geval het gewicht. Beweeg daarnaast in een rechte lijn en blijf halverwege de buik. Wijk je ervan af, dan zal je merken dat je andere spieren gaat gebruiken om te helpen.

Effectief leren trainen

Beter trainen is effectiever trainen. Het betekent dat je erachter komt hoe je de core daadwerkelijk moet trainen om er baat bij te hebben. Bij TrainBeter help ik mensen om op een verantwoorde manier persoonlijke doelen te halen. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen en wil je het wel zo goed mogelijk aanpakken? Meld je vandaag nog aan voor de try-out actie. Sinds kort ben ik ook gestart met het geven van een cursus effectief trainen.  Elke 1e zondag van de maand leg ik je in één dagdeel de basis uit om een optimaal rendement uit het trainen te halen. Bovendien kun je dan ook al je vragen kwijt over training en voeding.

Vond je dit artikel interessant?Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *