3 of 6 eetmomenten wanneer je wilt afvallen?

Zijn er 3 of 6 eetmomenten nodig om af te vallen? Er wordt veel onzin de wereld in geholpen en daarom wil ik met dit artikel daar meer duidelijkheid over geven. Misschien heb je wel eens het advies gehad om 6 eetmomenten op een dag in te lassen, in plaats van de gebruikelijke 3 vaste maaltijden. Waarom? Omdat dat beter zou werken wanneer je wilt afvallen. Is het zo dat eetmomenten dan echt nodig zijn? Wat zijn de voor- en nadelen van 3 en van 6 eetmomenten? Tijd om er eens wat meer over te ontdekken.

3 en 6 maaltijden

De standaard is natuurlijk om 3 maaltijden per dag te nuttigen. Heb je echter 6 maaltijden? Dan spreid je de eetmomenten op en neem je kleinere porties. Althans, daar ga ik even vanuit. Nu wordt er wel eens gezegd dat 6 eetmomenten nodig zijn wanneer je wilt afvallen. Klopt dat? Hieronder geef ik je daar wat meer achtergrondinformatie over.

Altijd calorieën verbranden

Allereerst is het goed om te weten dat de stofwisseling niet alleen werkt wanneer je gegeten hebt. Je verbrandt namelijk op elk moment calorieën. Godzijdank! 😊 Dit betekent ook dat je lichaam niet nóg meer aan het werk gaat bij 6 eetmomenten. Met andere woorden, er worden niet per definitie meer calorieën verbrandt bij 6 eetmomenten. Sterker nog, je lichaam krijgt bij 6 eetmomenten minder binnen per keer. Per maaltijd hoeft je lichaam dus ook minder te doen. Vaker eten betekent dus niet direct dat je automatisch meer zult afvallen.

 

Inschrijven online coaching

” Goede training en begeleiding gekregen van Bob. Ook de schema’s die hij samenstelt aan de hand van mijn behoefte en ervaring zijn top ” – Marco Wiers (Google review)

Inschrijven

Totaalaantal calorieën

Is het hebben van 6 eetmomenten dus helemaal niet zinvol? Nee, dat zou een verkeerde conclusie zijn. Er zijn namelijk mensen die prima afvallen met 6 keer eten op een dag. Waar het om gaat, is het totaalaantal calorieën wat iemand binnenkrijgt. Het hebben van meerdere eetmomenten op een dag, leidt er sneller toe dat mensen minder (snel) snacken. Je begrijpt dan vast ook dat het behoorlijk wat overbodige calorieën kan schelen.

Eiwitten en vitamines

De nadruk moet naar mijn mening meer liggen op het binnenkrijgen van eiwitten en vitamines. Eiwitrijke en groenterijke maaltijden kunnen ertoe leiden dat iemand in totaal minder calorieën binnenkrijgt. En was het niet zo dat het bij afvallen gaat om een hoger energieverbruik dan een energie inname? Juist ja. Zijn we er dan nu? Nee, helaas nog niet. Afvallen kan namelijk ook prima wanneer je 3 keer eet op een dag. Let wel, wanneer ze er qua inhoud hetzelfde uitzien. Je neemt alleen grotere porties, aangezien je minder eetmomenten hebt.

Tussendoor snoepen

De tijd bij 6 eetmomenten is tussen de verschillende momenten kleiner. Je bent dan minder in de gelegenheid om tussendoor te snoepen. Die kans is bij het hebben van 3 eetmomenten wat groter, zo lijkt het. Nu je dit weet, weet je ook dat het een goede reden kan zijn om 6 eetmomenten in te lassen.

Waarom 6 eetmomenten?

Krijg je na een maaltijd altijd een hongergevoel? Of het welbekende middagdipje (rond 16u) waarbij je steeds honger krijgt? Of word je bui duidelijk anders voor elk eetmoment? Word je bijvoorbeeld een tikje chagrijnig? Niet raar, want meerdere mensen hebben daar last van. Het hebben van 6 eetmomenten kan dan goed voor je werken. Tussen de 3 gebruikelijke maaltijden door neem je dan nog een gezond tussendoortje. Denk bijvoorbeeld aan een smoothie.

Voordelen 6 eetmomenten

Tussen de eetmomenten door zal je bloedsuikerspiegel dan ook minder snel dalen. En dat zorgt er o.a. voor dat je een beter humeur hebt. Wil je graag wat in gewicht aankomen? In dat geval is een calorieoverschot belangrijk. Je eet dus meer dan je verbruikt. Meerdere kleine porties per dag werken in dit geval vaak beter. Er zijn bepaalde producten waarmee je gezond kunt aankomen.

Waarom 3 eetmomenten?

Nu vraag je jezelf misschien af, zijn 6 eetmomenten eigenlijk wel haalbaar voor mij? Het hebben van 3 eetmomenten (ontbijt, lunch en diner) is nu eenmaal het meest praktisch. Zeker wanneer je kijkt naar het gemiddelde werk- en schoolritme. Voor veel mensen is het toch niet zo fijn om nog gezonde tussendoortjes mee te nemen. Misschien heb je wel helemaal geen verzadigd gevoel wanneer je meerdere kleine porties op een dag neemt. Sommige mensen willen nu eenmaal liever goed vol zitten na een eetmoment. En dan is de keuze voor 6 eetmomenten alleen maar onhandig.

Andere motieven

Wat zijn nog meer voordelen van alleen 3 vaste maaltijden? Na elk eetmoment zal je meer een voldaan gevoel ervaren. Je kiest bijvoorbeeld 3 keer per dag voor een goed vullend gerecht. Dan hoef je zeker niet bang te zijn voor vreetbuien. Let wel goed op de inname van vezels, zodat een suikerboost voorkomen kan worden. Ook hoef je met 3 eetmomenten minder in de keuken te staan. Als je een hekel aan koken hebt, kies je natuurlijk ook minder snel voor 6 eetmomenten.

Conclusie?

Ik hoop dat ik met het bovenstaande duidelijk heb kunnen maken dat resultaat niet wordt bepaald door het aantal momenten dat je eet. Evenals het tijdstip waarop je eet niet uitmaakt. Ook na 20:00 uur neemt je lichaam de voeding nog steeds hetzelfde op. Wat wél van belang is, is dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. En daarbij om het totaalaantal calorieën wat je binnenkrijgt. Bepaal voor jezelf wat je wilt eten op een dag. Wat is voor jouw persoonlijke situatie de beste manier om het eten te verdelen? Nog steeds is volhouden een belangrijke sleutel om goede resultaten te halen.

Waarom TrainBeter?

Met TrainBeter help ik mensen om een gezonde balans te vinden tussen voeding en training. Waarom een gezonde balans? Jezelf eten en drinken beperken, is nauwelijks te doen. Niet meer snoepen, niet meer uiteten én stoppen met alcohol drinken. Dat is geen leven, toch? Daarom laat ik je met de try-out graag zien hoe je meer uit de training haalt. Daar waar anderen je laten trainen, leer ik jou trainen. Ofwel, hoe je vele malen effectiever traint. En dus hele krachtige resultaten kunt boeken, zonder dat je vastzit aan een streng dieet. Zou dat niet ideaal zijn?!

 

” Trainer/Coach met veel kennis en oog op kwaliteit ” – Enzo Creatini (Facebook review)

Aanmelden try-out 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *