+31 6 14227133 info@trainbeter.nl

Slaap jij graag uit in het weekend? Weet dan deze 6 dingen!

In het weekend slapen veel mensen uit. De wekker die door de week vroeg is afgegaan (met veel frustratie misschien 😉), kan dan lekker uit. Veel mensen nuttigen na een zware avond training nog wat eiwitten voor het slapen. Zo heeft iedereen zijn of haar gewoontes. Dit artikel staat in het teken van uitslapen. Het gaat dan vooral om de vraag welke impact uitslapen heeft.

Effect van uitslapen

Vroeg opstaan vindt lang niet iedereen fijn. Gelukkig zijn er handige tips om vroeg opstaan wat makkelijker te maken. Uitslapen vinden veel mensen fijn. Zorgt het er echter ook voor dat je bijkomt na een lange werkweek of zorgt het eerder voor problemen? Om daar een beter antwoord op te geven is het handig om te weten wat uitslapen precies doet met je lichaam. Genoeg redenen om daar eens wat meer over te ontdekken. Onderwerpen die ik tussendoor zal bespreken zijn slaap-waakritme, regelmaat, energiehuishouding, melatonine en bijslapen.

Slaap-waakritme

Om antwoord op deze vragen te krijgen, is het goed om eerst te kijken naar het slaap-waakritme. Deze is namelijk van groot belang. Eigenlijk is het een biologische klok van ons lichaam, welke bepaald wanneer bepaalde belangrijke processen in ons lichaam gestart moeten worden. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de productie van bepaalde hormonen. Het slaap-waakritme wordt ook wel bioritme genoemd. Door dit ritme heb je bijvoorbeeld op bepaalde momenten energie of honger. Ook bepaalt het bijvoorbeeld wanneer je slaperig wordt.

 

Inschrijven online coaching

Inschrijven

Regelmaat

Slaap-waakritme werkt dus op basis van regelmaat. Ons hormoonspiegel wordt gebaseerd op het eten en slapen rond dezelfde tijden. Ziet elke dag er anders uit qua eet- en slaapmomenten? Het raakt dan eigenlijk in verwarring. Kies je er dus voor urenlang uit te slapen in het weekend? Je verstoort dan het bioritme. Door een uurtje langer te blijven liggen dan normaal kan het weinig kwaad. Toch is een verschil van door de week om 07u opstaan en in het weekend om 12u, gewoonweg groot. Dat ga je merken op verschillende manieren. Hieronder vertel ik daar meer over.

Andere eetmomenten

Door lang uit te slapen zal je op andere momenten eten. Misschien kom je niet toe aan een gezond ontbijt. Lang uitslapen betekent ook dat je lichaam niet goed weet wanneer het de nieuwe energie in de vorm van brandstof kan verwachten. De energiehuishouding kan daar dus niet goed op afgestemd worden. Het gevolg is dat honger op vreemde momenten of vreetbuien sneller kunnen voorkomen. En dat soort momenten kunnen zelfs enkele dagen erna nog optreden.

Langere melatonine productie

Melatonine is een belangrijk hormoon bij vermoeidheid. Normaal gesproken slapen mensen ’s avonds en ’s nachts en dan maakt je lichaam melatonine aan. Kies je ervoor heel lang uit te slapen? Je lichaam blijft dan langer melatonine produceren. De rest van de dag kan dat voor verwarring in je lichaam zorgen. Zo is het goed mogelijk dat je de volgende avond niet moe wordt voor het slapengaan. Het gevolg? De volgende ochtend ben je juist weer extra slaperig. Eigenlijk verschuift het probleem zich dan. En dat kan best een halve week duren. Het betekent ook dat je juist weer energie hebt op de verkeerde momenten.

Niet uitgerust

De hele week vroeg opgestaan voor je werk? Je wilt de korte nachten dan graag wat compenseren in de weekenden. Natuurlijk kan dat lekker zijn. Geen wekker zetten is alleen niet de beste oplossing. Het kan wat problemen opleveren en vaak levert het juist slechte slaap op. Dat komt omdat je in de ochtend dan niet echt diep kan slapen. Geluiden, zonlicht en andere prikkels van buiten werken dan belemmerend. Ook is het volgens je bioritme geen tijd om te slapen. Eindstand? Je raakt er niet echt uitgerust door, zoals je eigenlijk wel zou willen.

Bijslapen

Bijslapen werkt eigenlijk dus niet echt. Wanneer je twee lange nachten maakt in het weekend, is dat niet genoeg om te compenseren door vijf nachten met slaaptekort. Je concentratie is minder en je ervaart misschien zelfs meer stress. Wil je graag uitgerust blijven? Voorkom dan dat je een slaaptekort krijgt. Hoe je dat doet? Ga een uurtje eerder naar bed. Merk dat je per direct wat slaap nodig hebt? Doe dan gewoon een powernap. Maak je sowieso niet druk als je wel lang uitslaapt. Ik wil je graag wat slimmer maken dan je al bent, dus weet dan alvast wat de reactie van je lichaam kan zijn. 

Wat doe ik zelf?

Nu je weet wat lang uitslapen voor invloed kan hebben op je leef- en eetpatroon, is het niet zo dat je slecht bezig bent wanneer je het wel doet. Zelf ben ik niet echt van het uitslapen. Ik ben een vroege vogel, zelfs in het weekend. Voor mij werkt vroeg opstaan in het weekend daarom ook een stuk beter. Ga na wat voor jou werkt, maar ben in ieder geval voorbereid als je voor lang uitslapen kiest. Wil je leren hoe je (ook met minder energie) het optimale uit je training haalt? Meld je dan aan voor mijn try-out programma.

 

Inschrijven try-out

Aanmelden      

Beter resultaat van je trainingen?

Meld je hier gratis aan om het e-book effectiever trainen te ontvangen.