6 handige tips om vroeg opstaan makkelijker te maken!

Een nieuwe week is weer begonnen en misschien herken je het probleem van vroeg opstaan wel. Veel mensen vinden het heerlijk om uit te slapen, maar dat gaat door de week gewoonweg niet. Vanwege, werk, school, stage et cetera moet je vroeg uit de veren. Alleen wat moet je doen als je keer op keer moeite hebt met dat vroege opstaan? En het je dus echt niet ligt? Ik geef je in dit artikel een aantal tips om het vroege opstaan wat makkelijker te maken.

Verschil in slaapgewoonte

Eerst is het wel leuk om eens te kijken naar de vraag waarom de ene persoon uitslapen heerlijk vindt, terwijl de ander het helemaal niks vindt. Het heeft vooral te maken met de verschillen in slaapgewoontes. Lang niet iedereen heeft een gelijk biologisch ritme. En dat ritme is juist gebaseerd op de dagelijkse cyclus. De genetische factoren vervullen hier een belangrijke rol in. Zo hebben vrouwen van nature meer slaap nodig dan mannen.

 

Aanmelden try-out 

Leeftijd en opstaan

Zij doen gedurende de dag (zo schijnt het) meer aan multitasking en dat is van invloed op de hersenen. De hersenen zijn complexer. Ook speelt de leeftijd een rol. Pubers en volwassenen hebben over het algemeen meer moeite met vroeg opstaan, terwijl het voor schoolkinderen en ouderen makkelijker is. De ene persoon is ’s ochtends energieker dan de ander. Met andere woorden, je hebt ochtend- en avondmensen. Ben jij zelf meer een ochtend of een avondmens? Hieronder vertel ik er meer over.

Ochtend- en avondmensen

Een ochtendmens? Dan bof je! Ochtendmensen blijken over het algemeen toch wat gezonder en gelukkiger te zijn dan avondmensen. Weliswaar scoren avondmensen over het algemeen wat beter op het gebied van intelligentie en concentratie. Toch is onze maatschappij vooral gericht op het ritme van de ochtendmensen. Met werken, naar school of stage gaan, de kinderen of het sporten, ontkom je vaak niet aan vroeg opstaan. Een dag begint vaak al vroeg in de ochtend. Of je dat nu wilt of niet.

Avondmens en nachtbraker

Ben je zelf meer een avondmens of misschien wel een nachtbraker? Helaas moet je dan extra aanpassen. Gelukkig zijn er mensen die werken in de nacht en overdag slapen geen probleem vinden. Toch is ons natuurlijke bioritme andersom ingesteld. Overdag werken en in de nacht slapen. Opvallend is wel dat het vroege opstaan voor veel mensen problemen oproept. Hieronder geef ik je 6 handige tips hoe je dat kunt vereenvoudigen.

Op tijd naar bed

Tip 1 is natuurlijk heerlijk clichΓ©. Ik heb het dan natuurlijk over het op tijd naar bed gaan. Toch is het absoluut zo, het vraagt alleen nog wat uitleg. Het krijgen van voldoende slaapuren is namelijk wel zo belangrijk, wil je vroeg opstaan makkelijker maken. Dat betekent dus dat je op tijd gaat slapen. Wat is op tijd hoor ik je vragen. Gemiddeld heb je ongeveer 7 of 8 slaapuren nodig per nacht. Weet je dat je eerder dan normaal op moet staan? Haal je verloren slaaptijd dus in.

Slaapgedrag aanpassen

Tip 2 is het slaapgedrag aanpassen. Hoeveel slaap heb je nodig? Probeer daarachter te komen. Het helpt wanneer je de nachtrust langzaam wat naar voren verplaatst. Sta iedere dag 10 minuten eerder op. Zo kun je het opbouwen naar de gewenste tijd die nodig is. Eigenlijk is het een ideale manier om je lichaam te laten wennen aan het nieuwe slaapritme. Wijk hier in de weekenden zeker niet al te veel vanaf.

Zorg voor regelmaat

Tip 3 is om voor regelmaat te zorgen. Ga zoveel mogelijk op vaste tijden naar bed. En sta aan de andere kant zoveel mogelijk op vaste tijden op. Je past het ritme zo zelf aan. Ook hier geldt om er in de weekenden niet te veel vanaf te wijken om een verstoorde slaap- en waakritme te voorkomen. Zie het als een gezond dieet. Heb je een gezond dieet van maandag t/m vrijdag, maar gaan in de weekenden alle remmen los? Het heeft dan geen enkele zin.

Niet meer snoezen

Tip 4 is niet snoezen. Snoezen belemmert bij de meeste mensen het opstaan. Zet dus niet 3 wekkers maar gewoon 1 wekker. Gaat hij af? Stap meteen uit bed. Dan heb je de tijd om rustig wakker te worden. Pak lekker een douche, lees de krant en maak een ontbijtje klaar. Vaste rituelen hierin werken positief om rust te krijgen bij het opstaan. En bovendien mag je jezelf best belonen dat je (weer) vroeg uit je nest bent gekomen! 😊

Plan iets belangrijks

Er is vast wel iets belangrijks wat je kunt plannen voor in de ochtend. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een e-mail of het schrijven van een blog. Dit soort activiteiten motiveren je om sneller uit bed te komen. Althans, bij mij wel. Wat dat voor jou is, moet je zelf eerst uitzoeken. Plan iets belangrijks voor de ochtend is dus tip 5. Je kunt het maar gehad hebben. Tegen het eind van de dag hoef je er dan niet meer tegenop te zien. Ontwaken anderen pas wanneer jij al het e.e.a. hebt gefikst? Weer een goede reden om jezelf te belonen. En nee, niet met uitslapen! πŸ˜‰

Tijd voor jezelf

Tip 6 betekent dat je wat tijd neemt voor jezelf. Ga eens na wat je taken zijn voor vandaag. Wat wil je doen en bereiken? Kom je later vandaag bij mij trainen in de studio? Bedenk dan eens je doel voor vandaag. Zo kan je mij een appje sturen dat je graag 5 kg zwaarder wilt squatten, aangezien de techniek al zo goed gaat. Vroeg opstaan kan je absoluut productiever maken de rest van de dag. En zeker wanneer je meteen met een belangrijke taak begint. Je maakt en hebt namelijk tijd voor iets waar je later de dag misschien geen tijd of prioriteit meer voor hebt.

TrainBeter methode

De TrainBeter methode is breder dan alleen effectief en bewust (kracht)trainen. Het gaat erover dat je een optimale balans krijgt in training, voeding, mindset en rust. Loop je vast op bepaalde persoonlijke of fysieke vlakken? Ik help je graag om het vertrouwen in jezelf weer terug te vinden. Je voelt je lekkerder en hebt een betere nachtrust. Met de try-out kan ik jou het juiste zetje in de rug bieden. Meerdere mensen gingen je voor. Bekijk enkele ervaringen. In Google vind je er ook een hoop. Wil jij verandering? Zet vandaag nog de eerste stap.

 

Inschrijven online coaching

 Inschrijven