Gezond ontbijt: de belangrijkste do’s en don’ts

Met een ontbijt wordt de basis gelegd voor de rest van de dag. Alleen hoe ziet een gezond ontbijt eruit? Waar moet je op letten? Natuurlijk weet je al dat het ontbijt uit nuttige voedingsstoffen moet bestaan. Sommige mensen krijgen ’s morgens geen hap door hun keel en slaat het ontbijt over. Waar moet je dan op letten? Ik vertel je er graag meer over.

Vermoeidheid en eetbuien

Door te ontbijten bespaar je vermoeidheid en/of eetbuien later op de dag. Althans, wanneer je kiest voor een gezond ontbijt. Er is nogal wat onduidelijkheid hoe een gezond ontbijt eruitziet. Laat ik vooropstellen. Ontbijten is goed, maar een ongezond ontbijt geeft natuurlijk ook problemen later op de dag.

Suikerrijk ontbijt

Denk bijvoorbeeld aan een suikerrijk ontbijt. Op die manier ontstaat er direct een fikse stijging van de bloedsuikerspiegel. Er is voor een tijdje energie, maar daarna volgt er al snel een energie inzinking. De kans is groot dat je vermoeid raakt en trek krijgt in zoete dingen. Nog meer suikers eten heeft dan een vergrote kans. Eigenlijk ontstaat er dan het welbekende jojo-effect. Daarom is het belangrijk om gezond te ontbijten. Dat levert je een betere hormonale balans. En het veroorzaakt minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker.

 

Inschrijven online coaching

” Sporten is een stuk leuker zo, en goed vol te houden ” – Isabelle Antonissen (Google review)

Inschrijven

Geen honger ’s ochtends?

Alleen hoe zit het wanneer je ’s ochtends echt geen hap door je keel krijgt? Het werkt niet goed om tegen de wil in het ontbijt naar binnen te proppen. Wachten tot je wel honger hebt, werkt dan gewoonweg beter. Natuurlijk zorg je er dan wel voor dat je voor een gezond ontbijt kiest, zodat je niet met de problemen te maken krijgt waar veel mensen mee te maken krijgen wanneer ze het ontbijt overslaan.

Nuttige voedingsstoffen

Hoe ziet een gezond ontbijt er eigenlijk uit? De belangrijkste vraag waar je ongetwijfeld het antwoord op wilt. Een ontbijt moet nuttige voedingsstoffen leveren en tegelijkertijd geen stoffen waar je lichaam last van heeft. Een ontbijt moet voldoende energie leveren. Je wilt er tenslotte de hele ochtend mee doorkomen. Hoeveel heb je dan ongeveer nodig? Een algemene richtlijn is dat het ontbijt goed moet zijn voor circa 350 calorieën.

Meer ontbijten?

Wil je dagelijks meer dan 2.000 calorieën binnenkrijgen? Wat overigens heel normaal is hoor! 😊 Neem in dat geval gerust meer. Dat geldt ook voor iemand die vrij snel na het ontbijt weer honger krijgt. Houd natuurlijk rekening met de rest van je voedingspatroon. Wil je wel graag een negatieve energiebalans erop nahouden? Je zult dan ergens moeten minderen. Ga ook na of 3 of 6 eetmomenten dan slimmer is.  

Verkeerde ontbijtjes

Wat zijn eigenlijk verkeerde ontbijtjes? Denk hierbij vooral aan producten zoals ontbijtkoek, vruchtenyoghurt, drinkontbijt, vruchtensap, cruesli en granenrepen. Vergeet niet dat aan veel broden uit de supermarkt ook suiker is toegevoegd. Kies wat betreft broodbeleg eerder voor magere vleeswaren. Jam en chocoladepasta bevatten veel suiker. Toch bevatten sommige soorten broodbeleg die hartig lijken, ook suiker. Denk o.a. aan sandwich spread en pindakaas.

Voedingsvezels en eiwitten

Voedingsvezels zijn een belangrijk ingrediënt voor een gezond ontbijt. Ze zijn niet alleen een belangrijke factor voor het verbeteren van de gezondheid, ze verlagen ook de kans op diabetes type 2. Ook zijn eiwitten ontzettend belangrijk. Zeker wanneer je regelmatig sport. Eiwitten vormen de bouwstoffen van onze spieren en ze geven daarnaast een verzadigend gevoel. Bovendien stimuleert eiwit de vetafbraak. Andere voordelen? Ze leveren niet zo veel calorieën en voorkomen een flinke stijging van de bloedsuikerspiegel.

Havermout

Havermout is een ideaal product voor een gezond ontbijt. Door er wat noten, fruit, kaneel, kokos of cacao aan toe te voegen zorg je voor een smaakvol en gezond ontbijt. Je kunt havermout prima combineren met water, melk, yoghurt of kwark. Brinta is een prima alternatief voor havermout. Ga na wat jouw voorkeur heeft.

Eieren

Eieren zijn perfect voor een gezond en stevig ontbijt. En ze zijn ontzettend veelzijdig. Je kunt bijvoorbeeld een roerei maken met de overgebleven groenten van gisteravond. Kwark vormt ook een prima eiwitrijke basis. Voor een lekker en goed vullend ontbijt is kwark prima te combineren met zaden en fruit.

Smoothie

In de ochtend weinig trek? Een smoothie is dan een prima alternatief. Veel vezels blijven zo bewaard. Je krijgt dit wat makkelijker weg en bovendien krijg je genoeg goede voedingsstoffen binnen. Met smoothies kan eindeloos gevarieerd worden. Bovendien is het makkelijk mee te nemen voor onderweg.

Andere alternatieven?

Nog een prima basis is een suikervrij volkorenbroodje met kipfilet, humus of notenboter. Voeg je daar nog wat vers fruit of rauwkost aan toe, dan heb je een lekker en stevig ontbijt. Toch wat meer tijd in de ochtend beschikbaar? Denk dan eens aan gegrilde groenten, volkoren toast, peulvruchten of scrambled eggs.

Voeding en training

Zelf ben ik absoluut niet iemand die zijn calorieën stipt bijhoudt. Sterker nog, ik houd van lekker en veel eten. Wel ben ik een duidelijke voorstander van een gevarieerde voeding. Balans in voeding en training om precies te zijn. Tijdens mijn try-out actie leer ik je hoe je dat kunt bewerkstelligen. Nog steeds traint het overgrote deel van de mensen verkeerd. Daardoor kunnen vervelende blessures ontstaan en blijft resultaat uit. Er zijn absoluut mooie resultaten te behalen met effectieve krachttraining. En dat zonder dat je het voedingspatroon volledig om moet gooien.

 

” Ik heb veel meer energie, ik voel me zelfverzekerder en ik val af ” – Michelle Sonneveld (Google review)

Aanmelden try-out 

Vond je dit een interessant artikel of wil je aanmelden voor een van mijn programma’s?

Plaats dan hieronder je reactie en ik probeer dezelfde dag nog te reageren! 😊