Nieuwe gewoonte aanleren: zo doe je dat!

Nog even en dan start het nieuwe jaar. Misschien denk je er zelfs aan om nieuwe gewoontes aan te leren. Je wilt écht werken aan de goede voornemens. De meest bekende zijn natuurlijk: gezond eten, meer sporten, beter slapen, stoppen met roken, minder alcohol drinken en minder snoepen. Allemaal lekker cliché. Alleen hoe zorg je ervoor dat deze ideeën ook echt gaan werken? In dit artikel geef ik je daar handige hulpmiddelen voor.  

Verschillende periodes

Allereerst is het goed om te weten dat er verschillende periodes zijn waarbij je nieuwe gewoontes kunt aanleren. In de praktijk blijkt vaak dat het aanleren van nieuwe gewoontes behoorlijk lastig is. Je hebt ongetwijfeld andere ideeën omdat je vindt dat het anders moet. De ideeën zijn er dus niet voor niks.

Gewoonte en wilskracht

Nieuwe dingen doen, kost wilskracht. En helaas, onze wilskracht is niet eindeloos. Dat zou wat zijn zeg! Zeker wanneer je teveel tegelijkertijd probeert, put je de motivatie te snel uit. Een nieuw aangeleerde gewoonte zorgt ervoor dat die gewoonte minder wilskracht kost. Uiteraard gaat dat niet vanzelf. Het kost tijd. Indien jij de tijd daarvoor over hebt, dan komt het vast goed! Vind je sporten niet leuk, maar wil je wel fit blijven of zelfs aan bepaalde doelen werken? Zorg dan dat je met minder training meer resultaat leert halen. De try-out is daar het ideale middel voor.

 

” Eerlijke kerel die weet waar hij over praat ” – Jim Fransen (Google review)

Aanmelden try-out 

1 gewoonte tegelijk

Hoe zorg je ervoor dat je een nieuwe gewoonte niet zomaar opgeeft? En dat je dus het oude pad (weer) bewandelt voor je het in de gaten hebt? Nu je het bovenstaande kopje hebt gelezen, snap je vast ook dat je jezelf beter op één gewoonte tegelijk kunt richten. Het is vragen om problemen wanneer je alles in een keer omgooit. Indien je gezonder wilt eten, zorg je er eerst voor dat je ontbijt beter op orde is. Gaat dat na een poosje vanzelf? Dan focus je weer op een nieuwe gewoonte.

Kleine stappen

Het is dus verstandig om te werken met kleine stappen. Wat betreft het doel ‘’gezond eten’’, is dat nogal groot en abstract. Waar moet je dan namelijk beginnen? Het einddoel deel je dus op in kleine subdoelen. Begin bijvoorbeeld met een gezond ontbijt. Of je neemt iedere werkdag een gezonde lunch mee. In dit geval maak je het concreet voor jezelf. Vanuit het een werk je door naar het ander. Echt waar, dat werkt een stuk beter.

Specifieke momenten

Is het bij jou ook zo dat specifieke afspraken voorrang krijgen? Best wel logisch, want op ons werk is dat vaak ook zo. Wat ik hiermee bedoel is dat het niet goed werkt wanneer je voorneemt dat je ergens die dag iets gaat doen. Lees de voorgaande zin nog eens en het klinkt al een stuk logischer! 😊 In dat geval verdwijnt het namelijk sneller van je planning. Plan dus bepaalde nieuwe gewoontes in op specifieke momenten. Soms gaat dat vanzelf. Het is verstandig om goed na te gaan wanneer de nieuwe gewoonte het best in jouw dagelijkse routine past.

Dagelijks prioriteit

Natuurlijk is het makkelijk om iets wekelijks te doen. Het is echter wel zo dat een goede gewoonte dan lastiger vast te houden is. Met andere woorden, vorm het om naar iets dagelijks. Het moet elke dag prioriteit krijgen. In de praktijk werkt dat vele malen beter. Niet alleen is de klus kleiner, je maakt het jezelf ook een stuk makkelijker op de lange termijn. Bovendien hoef je er dan minder tegenop te zien.

Herinner jezelf eraan

Je vergeet een nieuwe gewoonte relatief snel wanneer deze nog niet goed in je dagelijkse ritme zit. Je kunt dat voorkomen door jezelf er op verschillende plekken aan te herinneren. Zo zet je bijvoorbeeld een alarm op je telefoon voor een bepaald moment. Denk bijvoorbeeld aan het drinken van voldoende water. Uit de hydratatie test bleek namelijk dat je vorig jaar te weinig water dronk. Een nieuwe gewoonte aanleren wordt makkelijker wanneer je er meer aan moet denken.

Anderen erover inlichten

Voor sommige mensen werkt sociale druk goed. Weten anderen dus al van je goede voornemens? Je verteld hen er vast sneller over wanneer ze ervan op de hoogte zijn. Misschien vragen ze zelfs hoe het met je goede voornemens staat. Iets wat is gelukt, is altijd leuker om te vertellen. Weer een reden om de nieuwe gewoonte zeker niet te laten vallen. Misschien stimuleer je die broer van je zo ook nog een beetje!  

Maak een checklist

Het liefst wil je de vooruitgang bijhouden. Dat was een goed plan van je. Denk bijvoorbeeld aan een checklist. Je kunnen houden aan een bepaald voornemen? Zet dan een vinkje in de agenda. Je kunt ook een lijst ophangen in de wc of keuken. Maar net waar jij regelmatig komt! 😉 Op de checklist kan je de successen mooi aangeven. Vink aan welke dag het is gelukt. Grafiekjes en statistieken (wanneer je gebruik maakt van een app) laten je ook zien of je goed bezig bent. Met mijn 12 weken online coaching programma krijg je alle hulpmiddelen die jij nodig hebt.

 

Inschrijven online coaching

” Je krijgt een goede basis mee om zelf verder te trainen of onder begeleiding ” – Esther vd Pol (Website review)

Inschrijven

Jezelf niet ontmoedigen

Een gewoonte had allang in je dagelijkse vaste ritme gezeten als het makkelijk was. Ben dus niet te streng voor jezelf. Heb je een keer een missertje gemaakt? Ontmoedig jezelf niet. Het glas is half vol, zo moet je maar denken. Wanneer je een goede gewoonte voor de helft kan volhouden, is dat nog altijd beter dan een gewoonte simpelweg opgeven. Ben je een echte Bourgondiër, maar wil je er wel graag fit en gezond uitzien? Ik nodig je graag uit om eens langs te komen. Zelf houd ik (uiteraard) ook van lekker eten en drinken. Ik combineer het alleen wel met effectieve (kracht)training voor een mooie balans.

Begeleiding bij TrainBeter

Met TrainBeter begeleid ik mensen met uiteenlopende doelen. Wat mij opvalt is dat effectief trainen een ontzettend goede werking heeft op het gedrag. Doordat mensen het optimale uit de training leren halen, maken ze minder snel verkeerde keuzes op het gebied van voeding. Nieuwsgierig wat ik hierin voor jou kan betekenen? Meld je dan aan voor een gratis intake en proefles. Direct op een goede manier werken aan goede voornemens? Meld je dan aan voor de try-out. Dat kan alleen of met iemand samen.   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *