Drink jij genoeg water? Doe deze hydratatie test!

Bob, ik heb de laatste tijd zo’n dorst joh! Afgelopen week hoorde ik het een cliΓ«nt zeggen. Natuurlijk weten we allemaal dat we genoeg water moeten drinken. Soms denk je echt wel genoeg water te drinken, maar blijkt dat toch niet zo te zijn. Het is goed om nog eens antwoord te geven op de vraag wat water precies doet en hoe de vochthuishouding gereguleerd wordt. Daar ga ik verderop ook nog even op in.

Hydratatie test

Laat ik eerst beginnen met de hydratatie test. Zo kom je erachter of je zelf te weinig of genoeg water drinkt. Of dat er nog iets beter kan. Vul de onderstaande 7 vragen eerlijk en individueel in. Aan het einde check je of je vooral antwoord A, antwoord B of antwoord C hebt gegeven. Vervolgens kun je aflezen hoe jij zelf scoort. Ik ben heel erg benieuwd! 😊

Vraag 1: Over het algemeen water binnen handbereik?

A = Nee

B = Ja, maar vooral koffie/vruchtensap of alcohol

C = Ja, drank zonder suiker/alcohol of water

Vraag 2: Wanneer voor het laatst gedronken?

A = Langer dan 2 uur geleden

B = 2 uur geleden

C = 1 uur geleden

Vraag 3: Drink je alleen bij dorst?

A = Ja

B = Over het algemeen wel

C = Nee

Vraag 4: Drink je alleen bij een maaltijd?

A = Nee

B = Ja, alcoholhoudende drank of frisdrank

C = Ja, water 

Vraag 5: Welke drank het meest in huis?

A = Alcoholhoudende dranken of frisdrank

B = Koffie, thee of vruchtensap

C = Water

Vraag 6: Drinken op het werk?

A = Nee

B = Af en toe

C = Ja, altijd

Vraag 7: Drinken bij het sporten?

A = Nee

B = Af en toe

C = Ja, altijd

Vooral antwoord A?

In dit geval drink je te weinig of niet optimaal. Met niet optimaal bedoel ik in dit geval dat je niet de juiste dranken nuttigt. Het is verstandig om het drinkgedrag aan te passen. Zeker ten aanzien van de gezondheid. Zorg dat je minstens 1.5 liter water per dag drinkt.

Vooral antwoord B?

In dit geval scoor je niet slecht. Toch is het doel nog niet helemaal bereikt. Met andere woorden, je bent wel op de goede weg! Je drinkt nog te vaak de verkeerde dranken of drinkt op bepaalde momenten nog te weinig. Zorg dat je minstens 1.5 liter water per dag drinkt om ook het prestatievermogen te laten toenemen.  

Vooral antwoord C?

In dit geval drink je gewoon prima. Je drinkt regelmatig en vooral veel water. Ik raad je aan dat vooral vast te houden. Blijf jezelf ervan bewust dat genoeg water drinken belangrijk is voor de fitheid en de gezondheid.

 

Aanmelden try-out 

Functies water

Water is essentieel voor ons lichaam. Het is bij heel wat lichamelijke functies betrokken. Bij een man bestaat het lichaam voor ruim 60% uit vocht. Bij een vrouw is dat een percentage van ruim 50%. Bij een zuigeling ligt het percentage nog hoger en is het zelfs 75%. Water zorgt er o.a. voor dat de lichaamstemperatuur constant blijft. Ook transporteert het voeding- en afvalstoffen in het lichaam. Ongeveer 55 tot 75% van het water in ons lichaam zit in cellen. Een percentage van 25 tot 45% ligt buiten de cellen.

Inname en uitscheiden vocht

De regulering van de vochthuishouding heeft te maken met het innemen en uitscheiden van vocht. Veel mensen hebben een tekort. Is er een tekort van 5%? Dan vermindert dat al het prestatievermogen. Bij een tekort van 10 of 15% kunnen er al levensbedreigende situaties ontstaan. Hoe zit dat dan bij dorst? Wanneer je dorst hebt, is er vaak al een vochttekort van ongeveer 1 liter.

Hypofyse hormoon AVP

De inname van water wordt gereguleerd met de zogeheten dorstprikkel. Toch is er al een tekort bij het hebben van dorst en werkt het dus lang niet altijd goed. Het uitscheiden van water wordt gereguleerd met een hormoon wat AVP wordt genoemd. Het is de afkorting voor argininevasopressine. AVP is een hypofyse hormoon.

Afgifte AVP

AVP zorgt voor de teruggave van vocht uit de nieren. Daardoor wordt urine (sterk geconcentreerd) uitgescheiden. Het bloedvolume neemt toe en de hartboezems rekken dan uit. Op een indirecte manier remt dat het vrijkomen van het hypofyse hormoon. Krijg je meer vocht binnen? De afgifte van AVP wordt dan ook geremd. Weliswaar wordt er dan meer urine (dunner) uitgescheiden. Eigenlijk gebeurt dat tot er weer een evenwicht is in het water in de cellen en het water buiten de cellen.

Alcohol en AVP

Alcohol is een stof die de afgifte van AVP remt. Soms gebeurt dat ook met het drinken van koffie. Een mineraal dat ook invloed heeft op de regulering van de vochthuishouding is natrium. Nuttig je daar te weinig van? Of je raakt aan de andere kant veel vocht kwijt? Dan remt het afgeven van AVP. Krijg je echter een overschot binnen? In dat geval krijg je (veel) dorst en neemt de afgifte van AVP juist toe.

Persoonlijke begeleiding

Ben je op zoek naar een mooie balans in voeding en training? Ervaren wat de impact is van gezonde voeding en effectief trainen? De try-out is dan op jouw lijf geschreven. Met deze actie steek je enorm veel op en werk je tegelijkertijd aan de persoonlijke doelen. Lijkt dat je wat, maar liever met iemand samen profiteren van deze actie? Dat kan natuurlijk ook! Meld je eenvoudig aan via het contactformulier of middels onderstaande button. 

Ja, ik wil inschrijven