Lichaamshouding verbeteren? Start met effectief trainen!

Wanneer je iemand ziet, zijn er al bepaalde conclusies te trekken over de houding van die persoon. Zo kan de stand van de romp en het onderlichaam mij bijvoorbeeld al flink wat verklappen. In dit artikel vertel ik je o.a. meer over de lichaamshouding. Denk aan de stand van de wervelkolom, verschillen tussen links en rechts, de bekkenstand en afwijkingen daarbij. Heb jij een goede lichaamshouding? Je hebt maar ÊÊn lichaam. Investeren in je gezondheid is de beste investering die je kunt doen.

Beter trainen

Veel mensen hebben zittend werk. Door te weinig beweging of ineffectieve krachttraining worden de houdingsproblemen verergerd. Er ontstaan dan vervelende blessures. Door het trainen ben je misschien zelfs bij de fysio of een andere therapeut belandt. En in veel gevallen kunnen ook zij je niet helpen. Of alleen op de korte termijn. Uiteindelijk komt het namelijk aan op spierversteviging. Expertise over de juiste uitvoering van oefeningen is er vaker niet dan wel. Daarom is het zaak dat je beter leert trainen voor een fit en blessurevrij lichaam.

 

” Trainer/Coach met veel kennis en oog op kwaliteit ” – Enzo Creatini (Facebook review)

Inschrijven try-out 

Disbalans

Wanneer er sprake is van een disbalans in je houding, kunnen er sneller klachten ontstaan. De stand van de schouderbladen en schouders zeggen daar bijvoorbeeld wat over. Zo behoort de schouder tot de kogelgewrichten. Het betekent dat een schouder in meerdere richtingen kan bewegen. Wanneer de spieren in de schoudergordel onvoldoende ontwikkeld zijn, kan dat leiden tot een verkeerde lichaamshouding. Met alle gevolgen van dien.  

Symmetrie

Wanneer er veel verschillen zijn in kracht, stand en volume, dan heeft dat invloed op de bouw en gespierdheid. Het overgrote deel van de mensen belast de spieren eenzijdig. Dat is precies de reden waarom de verschillen tussen rechts en links alsmaar groter worden. Het is dus belangrijk om symmetrie in de gaten te houden. Train bijvoorbeeld eerst de zwakke kant. Zo kan je de spieren toch een vergelijkbare belasting geven. Bij TrainBeter wordt er uitgebreid aandacht besteed aan symmetrie. En dan vooral hoe je dat op de beste manier stimuleert.

Scheve bekkenstand

Een vorm van asymmetrie is bijvoorbeeld een scheefstand van het bekken. Een scheve bekkenstand kan ontstaan na een val of een trauma. Maar het kan ook aangeboren zijn. Wanneer er sprake is van deze vorm van asymmetrie vangen de rug en benen veelal de klappen op. Er kunnen dan vervelende rugklachten ontstaan en daardoor ben je nog minder goed belastbaar. Heb je zelf rugklachten? Blijf er niet mee rondlopen. Ik help je graag om er definitief vanaf te komen.

Lordose en kyfose

Een wervelkolom heeft een aantal natuurlijke krommingen. Op die manier kan de wervelkolom een optimale bescherming en steun geven. Bovendien maakt dat een flinke mate van beweeglijkheid mogelijk. In best wat gevallen is er sprake van een afwijking. Denk bijvoorbeeld aan een overdreven kyfose of lordose. Een kyfose is een kromming naar achter. En een lordose is juist een kromming naar voren.

Houdingsafwijkingen

Wanneer de bekken naar voren gekanteld zijn, is de hoek tussen het bekken en het bovenbeen kleiner aan de voorkant. Daardoor staat de heup gebogen en ontstaat er een bolling in de onderrug naar voren. De voorwaartse bocht in de onderrug is dan groter. Met dergelijke afwijkingen is prima te leven. Wel zijn er bepaalde gebieden waar je extra aandacht aan moet besteden. Wil je weten welke spieren dat voor jou zijn? Meld je dan aan voor een vrijblijvend coachgesprek.

Wervelkolom

De wervelkolom loopt van nature loodrecht naar beneden. Let wel: van bovenaf gezien. Er is dus geen zijwaartse kromming. In de wervelkolom zijn er een aantal normale bochten. Allereerst een bolling naar voren in de nek (ook wel cervicaal genoemd). Daarnaast een bolling naar achter in de bovenrug (ook wel thoracaal genoemd). En dan is er nog een bolling in de onderrug naar voren (ook wel lumbaal genoemd).

Juiste houding

Op het zicht ziet de juiste houding er als volgt uit: lichte buiging van de nek naar achter, lichte buiging van de bovenrug naar voren en een lichte buiging van de onderrug naar achter. Lang niet altijd heb je zelf in de gaten dat er houdingsproblemen zijn. Kom gerust eens bij me langs in de Personal trainingsstudio voor een gratis houdingsanalyse. Voor de meeste mensen werkt dat echt als een eye opener. Ook ondervindt je verschillende tips om gemotiveerd te blijven met het trainen.  

Scoliose

Is er een verstoring in de vorm van de wervelkolom? Dat leidt in veel gevallen tot een afwijkende lichaamshouding. En dat kan weer leiden tot o.a. rugklachten. Wanneer er een zijwaartse kromming is, wordt dat een scoliose genoemd. De oorzaak heeft vaak te maken met een beenlengte verschil. Het bekken komt namelijk scheef te staan wanneer het linkerbeen korter is dan het rechterbeen. Of andersom uiteraard. Dit voorbeeld gebruikend, komt het bekken aan de linkerzijde lager te staan. Daardoor wijkt de wervelkolom ook af naar links. Let op want hierna blijf ik dit voorbeeld gebruiken.

Verschil compenseren

Het lichaam wil een verschil compenseren. Ergens ook wel logisch, want het kost anders te veel inspanning. In bovenstaand geval dus ook. Om die reden worden de schouderbladen naar rechts getrokken. Er ontstaat dan een S-bocht. Bij een scoliose staat de wervelkolom om haar as. Een verdraaiing van de wervelkolom veroorzaakt op borsthoogte aan de rugzijde dan een bolling van de ribben.

Goede techniek essentieel!

Ben je bezig met krachttraining? Het zou erg zonde zijn wanneer je met een verkeerde techniek traint. Daardoor kan de houding juist verslechterd worden. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Nu je het bovenstaande hebt gelezen weet je hoe enorm belangrijk een goede techniek is. Wanneer je juist op dat vlak flinke stappen wilt maken, wil ik je attenderen op de try-out actie. In 11 sessies laat ik jou zien wat de beste manier van trainen is.

Leer effectief trainen

Tijdens de try-out leer ik jou o.a. hoe je op effectieve wijze traint. Hoe trainen met lichte gewichten even zwaar kan zijn als het trainen met zware gewichten. Met minder training, meer resultaat. Lijkt dat je wat? Meld je hieronder direct aan of kies voor mijn 12 weken online coaching programma. Online coaching is ideaal voor mensen die wat verder weg wonen en toch meer uit hun training en/of voeding willen halen.

 

Inschrijven online coaching

” Goede training en begeleiding gekregen van Bob. Ook de schema’s die hij samenstelt aan de hand van mijn behoefte en ervaring zijn top ” – Marco Wiers (Google review)

Ja, ik wil online coaching

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *