Je bent wat je eet: klopt dat? Een duidelijke uitleg hoe het zit!

‘’Je bent wat je eet’’ wel eens gehoord? Ik kan me voorstellen dat dit wat zweverig kan overkomen. Op een of andere manier moet ik een beetje denken aan ‘’wat je zegt ben je zelf’’. Wanneer je er maar lang genoeg over nadenkt, zit er een kern van waarheid in. Volwassen personen zeggen als het goed is geen ‘’wat je zegt ben je zelf’’ meer. Althans, dat hoop ik maar 😊. ‘’Je bent wat je eet’’ kan daarentegen prima uit de mond van een volwassen persoon komen.

Kort én krachtig?

Eerlijk is eerlijk, die spreuk draait er ook niet omheen. Je zou zeggen dat je ongezond bent, wanneer je ongezond eet. Eet je daarentegen gezond, dan ben je ook gezond. Dat klopt natuurlijk niet altijd. Het leek me goed om hier eens wat meer over te vertellen. Heb jij na het lezen van dit artikel nog opmerkingen over dit onderwerp? Laat dan gerust een reactie achter in de comments.

Waar gaat het over?

Over de spreuk ‘’je bent wat je eet’’ is nogal wat verwarring. Waar gaat het eigenlijk over? Het gaat er vooral over dat je gezond moet eten om je fit en gezond te voelen. Bij de spreuk is er veel verwarring over het woord ‘’wat’’. Word je bijvoorbeeld echt te dik door vet eten? Heel lang is gedacht dat dit gezegde gebaseerd was op vet eten. Vet eten zou automatisch zorgen voor meer vetopslag op de bovenarmen, benen, taille, beuk en rug.

Welke en hoeveel?

Van veel vet eten word je dik. Zo simpel is het natuurlijk niet. Het gezegde ‘’je bent wat je eet’’ is daarom te kort door de bocht. Er zijn nog twee belangrijke vragen die hierbij vergeten worden. Denk aan ‘’welke’’ en ‘’hoeveel’’. Zijn wat je eet, zegt namelijk niks over de soort vetten die je binnenkrijgt net zoals de hoeveelheid vetten. Dit gezegde is dus niet helemaal volledig. Om die reden niet helemaal geloofwaardig.

 

Inschrijven online coaching

Inschrijven

Gezonde en ongezonde producten

Tegenwoordig hebben we keuze uit een heleboel supermarkten. Naast een boel ongezonde producten, liggen de schappen vol met gezonde producten. Zowel voor alleseters, vegetariërs als raw fooders is er veel te vinden. Net zoals er veel vetvrije- en vetarme producten te koop zijn. Over het algemeen zijn wij Nederlanders best verstandig.

Meer mensen met (ernstig) overgewicht

Je zou dan zeggen dat de Nederlander slanker is geworden, met alle gezonde voeding die ons aangereikt wordt. Niets is minder waar. Het aantal mensen met (ernstig) overgewicht neemt nog steeds toe. De uitspraak ‘’Je bent wat je eet’’ zegt dus niet per definitie dat je vetopslag toeneemt wanneer je vet eet.

Noodzakelijke voedingsstoffen

Zijn wat je eet gaat dus vooral over gezond eten om gezond en fit te blijven. Het gaat dus om voeding waarmee je de noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt om alle belangrijke lichamelijke processen in gang te houden. Het helpt spieren opbouwen, wonden herstellen, goed nadenken en als brandstof om te bewegen. De voedingsstoffen moeten je lichaam van energie voorzien en tegelijkertijd zorgen voor een goede weerstand. ‘’Je bent wat je eet’’ gaat dus over gezonde koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines en mineralen.

Gezonde koolhydraten, vetten en eiwitten

Oke nu wil je vast ook weten wat die gezonde eiwitten, koolhydraten en vetten zijn. Ik som ze even op voor je. Gezonde koolhydraten vind je o.a. in volkoren rijst, volkorenpasta, havermout, zoete aardappel, bonen en bepaalde bladgroenten. Gezonde vetten zitten in olijfolie, kokosolie, amandelen en bepaalde noten. Gezonde eiwitrijke producten zijn peulvruchten, kip, magere kwark, vis en eieren. Veel gezonde vitamines zitten in de genoemde producten. Daarnaast ook in fruit.

Dik worden van gezonde voeding

Je weet inmiddels dat ‘’je bent wat je eet’’ niks zegt over de hoeveelheid die je binnenkrijgt. Ook van gezonde voeding kan je namelijk te dik worden. Voedingsstoffen worden door ons lichaam als reserve opgeslagen, wanneer het dit niet nodig heeft. Daardoor kunnen we aankomen. Sushi kan gezond zijn, kijkend naar de ingrediënten. Wanneer je er een all-you-can-eat concept aan koppelt stimuleert dat de hoeveelheid die we ervan eten, aanzienlijk. Het is dan nauwelijks meer gezond. En dan heb ik het nog niet over de zoute sojasauzen gehad.

En beweging dan?

In de spreuk gaat het niet over beweging. Anders zou er wel staan ‘’je bent wat je beweegt’’. Toch zegt de mate van beweging heel veel over hoe je bent en hoe je lichaam eruitziet. Je kent vast wel iemand die behoorlijk ongezond eet, maar allesbehalve te dik is. Diezelfde persoon gaat misschien wel 2 keer per week naar de sportschool. Wanneer de voeding niet goed aansluit op de mate van beweging, dan wordt er minder progressie geboekt. Bekijk ook zeker de 6 meest gemaakte fouten met training en voeding

Verzadiging

Natuurlijk is de kans een stuk kleiner dat je aankomt met gezonde voeding. Gezonde voeding geeft ons namelijk een verzadigd gevoel. Het verteringsproces duurt langer. Daardoor kan je er langer energie uithalen. Gezonde koolhydraten hebben weinig invloed op je bloedsuikerspiegel. De kans op vreetbuien neemt daardoor af.

Conclusie?

Samenvattend… Je bent wat je eet en in welke hoeveelheid, maar daarnaast ook wat je aan beweging doet en in welke hoeveelheid. Hulp nodig om een effectieve basis te leggen met training en voeding waarmee je de rest van je leven verder kunt? Meld je dan aan voor mijn try-out programma 😊

 

Inschrijven try-out

Aanmelden      

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *