+31 6 14227133 info@trainbeter.nl

Gezonde voeding: de meest gestelde vragen + bijbehorende antwoorden

Gezonde voeding is een breed begrip. Het kan namelijk over van alles gaan. Vragen die hieruit bijvoorbeeld ontstaan zijn: Wanneer is er sprake van gezonde voeding? Hoeveel water moet je nu echt dagelijks drinken? Is het gezonder om vlees te laten staan? Is biologisch eten gezonder? Zijn lightproducten beter dan reguliere producten? In dit artikel gaan we je daar meer inzicht in geven.

Goede waterhuishouding

Gezonde voeding begint met een goede waterhuishouding. Ben je volwassen? In dat geval moet je gemiddeld 1,5 tot 2 liter water per dag drinken. Voor veel mensen is dit aan de hoge kant. Wat nogal eens vergeten wordt is dat je dagelijks veel water verliest. Bijvoorbeeld met ademhalen, zweten en naar de wc gaan.

Leer alles uit de training halen met onze try-out actie!

  • Uitgebreide intake
  • 11 Personal training sessies
  • Effectief werken aan je persoonlijke doel(en)
  • Voedingsadvies
  • Lichaamsmeting (2x)
  • Boek: 12 tips om effectiever te trainen

NU voor €399,-

Voldoende vochtinname

Voldoende vochtinname is bovendien belangrijk voor de opname van andere belangrijke voedingsstoffen. Ook reguleert het je lichaamstemperatuur. Waaraan is te merken dat je te weinig water drinkt? Sneller honger hebben, een slechte adem, niet zweten, vaker ziek zijn, een droge huid en niet afvallen. Drink jij genoeg water? Doe de hydratatietest!

Wel of geen vlees

Tegenwoordig kiezen meer mensen ervoor om vlees te laten staan. Mensen worden bewust vegetariër. Vegetarisch eten kan absoluut gezond zijn. Wel zal je moeten letten op voldoende inname van eiwitten, ijzer, vitamine B1 en B12. Waarom? Dat zijn de belangrijkste bestanddelen van vlees.

Biologisch eten

Is biologisch eten gezonder dan normaal eten? De vraag zit hem vooral in de voedingsstoffen. Uit normaal voedsel kunnen alle benodigde voedingsstoffen worden gehaald. Iemand die voor biologisch eten kiest, zal meer waarde hechten aan zaken als milieu en klimaat. In dat geval is biologisch eten zeker een betere keuze.

Light- en reguliere producten

Lightproducten lijken gezonder dan reguliere producten. Waarom? Ze bevatten 30% minder calorieën, suiker en vet. Toch worden er veel chemische zoetstoffen toegevoegd aan lightproducten welke minder goed zijn voor je lichaam. Zo krijgt je lichaam het idee energie binnen te krijgen, terwijl je die eigenlijk niet krijgt. Je kunt veel trek in suikers en snelle koolhydraten krijgen. Het ding met lightproducten zit hem ook vooral in de hoeveelheid. Je eet en drinkt er sneller te veel van.

Hoeveelheid groente en fruit

Een volwassen persoon heeft gemiddeld ongeveer 250 gram groente nodig per dag. Helaas komen veel mensen daar bij lange na niet aan. Er zit veel verschil tussen groente en fruit. Tussen de onderlinge groente- en fruitsoorten onderling ook. Bij fruit geldt een dagelijkse hoeveelheid van 200 gram per dag. Dat staat gelijk aan twee porties fruit. Natuurlijk zit er een verschil in vers fruit en gedroogd fruit. We bedoelen natuurlijk vers fruit.

Verse groente vs blikgroente

Verse groente of groente uit blik. Groente uit een potje is makkelijk en lijkt een prima optie te zijn. Groente uit een pot of blik is eerst geblancheerd. Daardoor wordt de groente zachter dan verse groente. Hoewel er eigenlijk geen voedingsstoffen verloren gaan, wordt er veel extra toegevoegd wat niet altijd gezond is.

Meer inzicht in training en voeding met ons speciale online coaching traject!

  • Trainingsprogramma
  • Voedingsadvies
  • Wekelijks persoonlijke coaching
  • Boek: 12 tips om effectiever te trainen
  • Incl. 1 Personal training pm = € 75,- pm
  • Excl. 1 Personal training pm = € 50,- pm

Beter resultaat van je trainingen?

Meld je hier gratis aan om het e-book effectiever trainen te ontvangen.