Consequent trainen: de belangrijkste tips en tricks!

Consequent trainen gaat over beginnen met trainen en dat ook vasthouden. Eigenlijk heb ik het dus over consistentie. Ofwel, vastheid in de trainingsroutine. Wanneer je resultaat wilt behalen is het belangrijk dat je blijft trainen. Ongeveer 25% van wat je doet, bepaald voor ruim 75% het resultaat. Hiermee wil ik maar even aangeven dat het belangrijk is dat je geen tijd verdoet aan dingen die niet belangrijk zijn (voor hetgeen je wilt bereiken). Veel mensen beginnen enthousiast met (kracht) trainen. Helaas struikelen er veel op het volhouden.

Motivatie gebrek

Natuurlijk kan dat een motivatie ‘’dingetje’’ zijn. Wat heb jij nodig? Kennis, (nieuwe) motivatie en vooral vertrouwen. Dagelijks help ik mensen om een nieuwe of (her)start te maken. En dan vooral om mensen te laten zien het ze het beter (effectiever en meer verantwoord) aan moeten pakken. Mijn try-out actie zal gegarandeerd de ogen doen openen. Bovendien heb je weer een flinke dosis motivatie om er tegenaan te gaan!

 

” Bob heeft ons geleerd om op ademhaling te letten en op verschillende manieren geleerd hoe er op de beste manier gesport kan worden ” – Pieter Braam (Google review)

Aanmelden try-out 

Frequentie van trainen

Train je 5 keer per week en dat al 3 maanden lang? Petje af voor je loyaliteit aan de sportschool. Toch heb je er niks aan wanneer je door overbelasting 1 maand thuiszit omdat je fysiek en mentaal opgebrand bent. De frequentie van trainen zegt niks over de kwaliteit van de training(en). Met TrainBeter help ik mensen juist op dat laatste gebied. Zou het niet veel fijner zijn wanneer je alles uit de training kunt halen en tijd over hebt voor andere dingen?

Minder is meer

Ik laat je graag zien hoe je met minder training, meer resultaat haalt. Zelf adviseer ik altijd om zo weinig of vaak te trainen zoals je het de rest van je leven kunt volhouden. Minder is meer wanneer je weet hoe je het slim aanpakt. Een trainingsschema is goed vol te houden wanneer belasting en belastbaarheid meer met elkaar overeenkomen. In de praktijk is dat precies hetgeen wat nog te vaak verkeerd gaat. Mensen trainen te zwaar voor hun lichaam. Of er wordt getraind met een verkeerde techniek.

Aansluiting agenda

Hoe ziet jouw agenda eruit? Dit bepaalt voor een belangrijk deel hoe een trainingsschema eruitziet. Een trainingsschema samenstellen voor de duur van 10 weken heeft weinig zin als je eigenlijk al over 8 weken moet pieken. Ga je op vakantie en wil je dan in shape over het strand lopen? Je zult daar hoe dan ook rekening mee moeten houden bij het invullen van de agenda.

Realistisch zijn

Ik ga ervan uit dat je als een van de weinigen de agenda wél op orde hebt. Daarom kan je gaan bepalen wat je precies moet doen om ergens te komen. In dit geval wat je moet doen om je doel te bereiken. Wat heb je naast het trainen nodig? Houd daar ook rekening mee. Er is natuurlijk een verschil tussen de ideale frequentie van trainen om je doel te bereiken en de frequentie die voor jou realistisch is.

Consistentie vs. perfectie

Resultaat is altijd beter wanneer je structureel traint, dan wanneer je een periode wel en een periode niet traint. Wat ik hiermee bedoel: de manier van trainen die voor jou het meeste resultaat oplevert, is vaak niet de manier zodat je het op de langere termijn kan volhouden. Consistentie zorgt voor progressie. Perfectie daarentegen niet.

Leuk schema

Merk je dat je niet meer echt je best doet bij een trainingsschema? De kans is groot dat je minder je best doet bij een schema die je niet als leuk ervaart. Uiteraard ben je geen robot, dus zie jezelf ook vooral niet zo. Voor ieder persoon verschilt het wat een leuk en een minder leuk trainingsschema is. Bovendien, wat is een ideaal schema voor jouw situatie?

Flexibel zijn

Heb je te maken met een verandering in je dagelijkse leven? Het trainingsschema moet daar makkelijk op aan te passen zijn. Een flexibel trainingsprogramma helpt om de training realistisch te houden en tegelijkertijd ook leuk. Van stoppen met trainen wordt niemand beter. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, help ik je graag. Je kunt o.a. kiezen voor fysieke begeleiding, maar bijvoorbeeld ook voor online coaching.

 

Inschrijven online coaching

” Goede training en begeleiding gekregen van Bob. Ook de schema’s die hij samenstelt aan de hand van mijn behoefte en ervaring zijn top ” – Marco Wiers (Google review)

Inschrijven

Hoeveelheid stress

De hoeveelheid stress die iemand al heeft in het dagelijks leven, bepaald ook in hoeverre je consequent traint. Er zijn altijd onverwachte situaties. Waar de ene situatie heftig is, is de ander dat eigenlijk niet. In het trainingsprogramma zal je dus rekening moeten houden met de hoeveelheid stress van jezelf. Het is belangrijk dat je de training op een flexibele wijze benadert. Dat werkt over het algemeen een stuk prettiger en beter dan een vast regime.

Drie belangrijke factoren

Mogelijk zijn de tips je nog niet helemaal duidelijk. Daarom som ik het hier nog even op voor je. Bij consequent trainen gaat het eigenlijk om een drietal factoren. Enerzijds moet het trainingsschema realistisch zijn. Dat kan alleen wanneer je ook echt een SMART doel hebt opgesteld voor jezelf. Ten tweede moet een trainingsschema leuk genoeg zijn om het ook vol te kunnen houden. Een training die niet leuk is, is tenslotte lastig om vol te houden. De laatste factor is flexibiliteit. Het schema moet flexibel genoeg zijn. Er verandert misschien wel iets waarop je moet inspelen.

Hulp nodig?

Je wilt natuurlijk op een consequente manier trainen om je persoonlijke doel te behalen. Dagelijks help ik hier mensen bij. Niet alleen middels fysieke trainingsafspraken (stok achter de deur), maar ook met persoonlijk afgestemde trainingsschema’s (houvast). Ik leer mijn cliënten hoe ze de training leuk en uitdagend kunnen houden. Hoe? Door een duidelijke uitleg te geven wat ik doe en vooral waarom ik datgene doe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *