+31 6 14227133 [email protected]

Kan je de sportschool maar niet vinden? 6 adviezen voor een beter zicht!

Hoewel dit artikel met een knipoog geschreven is (lekker toepasselijk?), gaat het over gezonde ogen. Ik krijg namelijk dagelijks te maken met training en voeding. Door dat laatste kan de kwaliteit van je ogen achteruitgaan. Net zoals ongezonde gewoontes daar een bijdrage aan hebben. Nieuwe gewoontes aanleren is niet makkelijk. Ik geef je in dit artikel 6 adviezen (nieuwe gewoontes) voor een beter zicht!

Stop met roken

Dat roken slecht is, weten we allemaal. Wat niet iedereen weet, is dat door het roken de kwaliteit van bloedvaten achteruitgaat. Netvlies kan beschadigd raken. Hetzelfde geldt voor alle bloedvaten die door je ogen lopen. Roken vergroot de kans op staar en maakt je ogen droger. Stoppen met roken betekent beter zicht en minder kans op oogziekte. Aankomen in gewicht wanneer je stopt met roken heeft met de vertraging van je stofwisseling te maken. Wij kunnen je helpen om verantwoord af te vallen tijdens dit proces.

Vitamine A en C

Goede bouwstoffen zijn belangrijk voor de gezondheid van je ogen. Zo is vitamine A belangrijk voor je gezichtsvermogen. Vitamine A is ook belangrijk voor je haren, huid, gebit en slijmvliezen. Je vindt deze vitaminesoort o.a. terug in producten zoals kaas, fruit en lever. Vitamine C is belangrijk voor je weerstand en het zorgt voor gezonde bloedvaten. Deze vitamine vind je terug in aardappel, groenten, kiwi, aardbei, koolsoorten, bessen en citrusvrucht.

Vitamine E voor beter zicht

Vitamine E beschermt onverzadigde vetzuren in je lichaam tegen aanraking met zuurstof. Het is actief als antioxidant in je lichaam. Ook heeft de vitamine een beschermende functie tegen schadelijke stoffen voor je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan je spierstelsel, ogen en zenuwen. Plantaardige producten en oliën bevatten vitamine E. Denk aan zaden en granen, maar ook in groente en fruit zit vitamine E.

Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuur is een voorstadium van EPA (eicosapentaeenzuur). EPA is belangrijk bij je stofwisseling, immuunsysteem en bloedstolling. Het reguleert daarnaast je hartfrequentie en bloeddruk. Samen met DHA (docosahexaeenzuur) is EPA een essentieel vetzuur dat in het vet van koudwatervis zit. DHA heeft gelijke functies en is bovendien belangrijk voor je hersenfunctie, zenuwen en gezichtsvermogen.

Zonnebril dragen

Door uv-straling kan je hoornvlies beschadigd raken. Door veel zonlicht wordt de kans op staar groter. Bij staar is je ooglens troebel en zie je waziger doordat licht je netvlies moeilijker bereikt. Normaal gesproken is je ooglens doorzichtig en helder. Er kan ongehinderd licht doorheen vallen op je netvlies. Daardoor kan je scherp zien. Is het zonnig? Draag een zonnebril. Het is aan te raden een bril te dragen die zowel uv-a als uv-b straling tegenhoudt.

Zorgvuldig met lenzen

Veel mensen hebben tegenwoordig lenzen, maar dragen ze niet altijd. Als ze al gedragen worden, gaat het nogal eens mis met hygiëne. Hygiënisch omgaan met lenzen is essentieel voor het voorkomen van infectie. Was dus altijd je handen voordat je ze indoet. Reinig je lenzen met daarvoor bestemde middelen. Doe je lenzen bovendien uit als je gaat zwemmen of slapen.

[do_widget id=grw_widget-2]

13 + 3 =

Beter resultaat van je trainingen?

Meld je hier gratis aan om het e-book effectiever trainen te ontvangen.

[mc4wp_form id=”1548″]