+31 6 14227133 info@trainbeter.nl

Snoepen: 8 eenvoudige tips om het tot een minimum te beperken

Snoepen, we doen het allemaal wel eens. De ene persoon natuurlijk wat meer dan de ander. Toch zouden veel mensen er het liefst mee afrekenen. Het dichtlaten van de kast, pot en lade. We weten dat we dit eigenlijk moeten doen. Toch lukt het op veel momenten niet. Op welke manier zorg je ervoor dat je het snoepen tot een minimum beperkt? Ik geef je in dit artikel 8 eenvoudige tips.

Drang naar zoetigheid

Suiker behoort tot comfort food. Het is troost wanneer we ons wat minder voelen. De drang naar zoetigheid is daarom groot. Wanneer het zich keer op keer herhaald, kan het een probleem worden. Al dat suiker werkt verslavend. De voedingsindustrie speelt hier natuurlijk slim op in. Denk bijvoorbeeld eens aan al dat snoepgoed dat je tegenwoordig aangereikt wordt met het afrekenen bij de kassa.

Beter leren trainen? Profiteer van de try-out actie!

  • Uitgebreide intake
  • 11 Personal training sessies
  • Effectief werken aan je persoonlijke doel(en)
  • Voedingsadvies
  • Lichaamsmeting (2x)
  • Boek: 12 tips om effectiever te trainen

NU voor €399,-

Zoek actieve afleiding

Tip nummer 1 is afleiding zoeken. En dan vooral de juiste afleiding zoeken. Je favoriete serie kijken is niet handig om het snoepen tegen te gaan. Ga in plaats daarvan een stukje lopen of iets anders actiefs doen. Het liefst niet stilzitten.

Snoep op afstand houden

Heb je altijd snoep in huis? Niet zo handig wanneer je minder wilt snoepen. Houd snoep op afstand. Het liefst zo ver mogelijk. Natuurlijk mag je af en toe best toegeven aan zoete drang. Daar ben je tenslotte mens voor. Kies weliswaar voor een gezonder alternatief. Hierover meer in het volgende kopje.

Gezond alternatief

Zoete drang vertalen naar iets wat ook voedzaam is. Ga dus voor een hartige snack. Een handjevol ongezouten noten of zaden is nog altijd verstandiger dan een zak drop. Groenten snacken kan ook. Net zoals je dat kunt doen met fruit. Je krijgt dat in ieder geval nuttige voedingsstoffen binnen.

Tandenpoetsen

Tandenpoetsen kan goed helpen omdat het verfrissend is. Je hebt daar vast nog niet aan gedacht. Toch kan de drang naar zoetigheid afnemen door simpelweg je tanden te poetsen. Bovendien ben je er blij mee wanneer je weer een bezoekje brengt aan de tandarts.

Meer water drinken

Zoete trek? Heb je er al wel eens aan gedacht dat je te weinig hebt gedronken? Je lichaam kan honger en dorst door elkaar verwarren. Drink eerst een flink glas water bij enorme zoete trek. Om erachter te komen of je überhaupt genoeg water drinkt, raad ik de hydratatietest aan.

Maaltijden plannen

Wat voor lekkers eet je later die dag? Het plannen van maaltijden kan je helpen om verleiding op specifieke momenten te weerstaan. Dat plannen zorgt er ook voor dat je minder snel verkeerd snoept. Een gezond tussendoortje meenemen naar je werk hoeft niet moeilijk te zijn.

Voldoende slaap

Je hormoonhuishouding raakt sneller in de war wanneer je te weinig slaapt. Honger is een gevoel dat door je hormonen aangestuurd wordt. Het is belangrijk dat je daarom structureel voldoende slaap krijgt.

Onnodige stress vermijden

Meer stresshormoon in je lichaam kan trek in zoetigheid aanwakkeren. Zit je in een stressvolle situatie? In dat geval zal je lichaam behoefte hebben aan extra brandstof. Kies niet voor snelle suikers waardoor je energielevel niet snel inzakt.

Fit worden en blijven met ons speciale online coaching programma!

  • Trainingsprogramma
  • Voedingsadvies
  • Wekelijks persoonlijke coaching
  • Boek: 12 tips om effectiever te trainen
  • Inclusief 1 Personal training pm = € 75,- pm
  • Exclusief 1 Personal training pm = € 50,- pm

Beter resultaat van je trainingen?

Meld je hier gratis aan om het e-book effectiever trainen te ontvangen.