Zelf voor meer testosteron zorgen? 8 handige tips!

Testosteron is het meest mannelijke lichaamseigen hormoon wat er bestaat. Iemand die aan intensieve krachttraining doet, zal het testosteron niveau goed op peil moeten houden. En juist dat hooghouden van het testosteron gehalte, wordt vaak geassocieerd met anabolen steroΓ―den. Hoe kan je het testosteron niveau verhogen, zonder gebruik te maken van verboden stoffen? Ik vertel je er alles over! Laat ik eerst even beginnen met een uitleg wat testosteron precies voor functie heeft.

Belangrijke fysieke veranderingen

Testosteron veroorzaakt belangrijke veranderingen op lichamelijk gebied. Het zorgt voor vermannelijking en o.a. voor meer spierkracht. In de puberteit zorgt het hormoon bij jongens voor een diepere stem en meer lichaamsbeharing. Vrouwen maken ook testosteron aan, echter totaal niet in verhouding tot de hoeveelheid die mannen aanmaken.

Verschijnselen te weinig testosteron

Vooral ouderen krijgen te maken met fysieke klachten. Er is hierbij ook een vermindering van het testosteron. De spiermassa neemt af en er wordt meer vet opgebouwd. Een te laag testosteron gehalte kan ook problemen geven bij erectie. Ik heb een rijtje gemaakt van verschijnselen die kunnen optreden bij een te laag testosteron gehalte. Daarna geef ik je een aantal tips hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer testosteron aanmaakt.

  • Spierkracht en spiermassa verlies
  • Meer vetophoping rond buik en borststreek
  • Erectieproblemen
  • Futloos voelen
  • Weinig lichaamsbeharing
  • Weinig zelfvertrouwen
  • Afname van geslachtsdrift
  • Lagere bloeddruk
  • Stemmingswisselingen

Kracht en hypertrofie

Vooral voor kracht en hypertrofie is testosteron een belangrijk hormoon. Je kunt door dit hormoon zwaarder en intensiever trainen. Bovendien bevordert het je herstel. De aanmaak van spierweefsel wordt erdoor gestimuleerd. Door te starten met krachttraining, stimuleer je de testosteron aanmaak. Ook verlaag je het risico op overgewicht. Overgewicht gaat veelal gepaard met een te laag testosterongehalte.

Starten met krachttraining

Aangezien je met het bovenstaande hoogstwaarschijnlijk nog niet veel verder komt, heb ik ook nog wat tips op een rij gezet omtrent krachttraining. Hoe pak je dat namelijk goed aan? Waarmee stimuleer je een optimale aanmaak van testosteron? Ik geef je 4 handige tips die jou hierbij gaan helpen! Kom je er niet aan uit? Aarzel niet om me even te contacten.

 

Ja, ik wil me aanmelden

Tip 1: compound oefeningen

Allereerst start je met samengestelde (compound) oefeningen. Het zijn dus oefeningen waar meerdere spiergroepen tegelijk worden getraind. Denk aan oefeningen zoals de squat, bench press, pull up en deadlift. Door dit soort oefeningen maakt je lichaam meer testosteron aan. Dat komt omdat je meerdere spiergroepen gebruikt op hetzelfde moment.

Tip 2: benen trainen

Train regelmatig de benen. Hoewel benen trainen misschien niet het leukste is, heeft het toch vele voordelen. Je stimuleert daarmee de aanmaak van testosteron. Beenspieren vormen namelijk een grote spiergroep. Wanneer je deze traint, wordt er meer groeihormoon aangemaakt. Bovendien profiteert je bovenlichaam daar ook weer van.

Tip 3: zwaardere gewichten

Wanneer de techniek het toelaat, adviseer ik je om te trainen met zwaardere gewichten. Maak dus minder herhalingen. Trainen met zwaardere gewichten, betekent niet dat je niet meer focust op de uitvoering van de oefening. Je wilt de spieren tenslotte wel trainen zoals het ook bedoeld is. Tijdens de online coaching krijg je bij elke oefening een duidelijke uitleg van de correcte techniek.

Tip 4: niet te lang trainen

Verspreid de trainingen over de week en train maximaal 1 uur aan een stuk. Langer trainen is niet raadzaam in dit geval. De impact van de trainingen is anders gewoonweg te groot. Door je hieraan te houden, krijgt je lichaam ook voldoende tijd om te herstellen en wordt de aanmaak van testosteron verspreidt.

Vitamine D inname

Voor het verhogen van testosteron, is vitamine D erg belangrijk. Je lichaam kan het in principe zelf aanmaken onder invloed van zonlicht. Het zit ook in eieren, vlees en vette vis. Bepaalde groepen hebben extra vitamine D nodig. Dat zijn: zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een donkere huid. 

Eet gezonde vetten

Met de inname van gezonde vetten kan je het testosterongehalte op peil houden. Soms helpt het zelfs om de hoeveelheid van dit hormoon te verhogen. Gezonde vetten zitten o.a. in olijfolie, avocado, vis en noten. Een vetarm dieet kan een groot gevaar vormen voor het testosteron niveau. Dat laat maar weer zien dat vetten wel degelijk belangrijk zijn voor je!

Zinkrijke voeding

Zink is een belangrijk mineraal en is essentieel voor testosteron aanmaak. Het zorgt er o.a. voor dat spieren zich goed kunnen herstellen na een zware training. Het is daarnaast ook erg belangrijk voor je immuunsysteem. Je vindt zink vooral in dierlijke producten. Denk aan zuivelproducten, vis en schelpdieren.

Persoonlijke begeleiding

Merk je dat je vastloopt en heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Ik help je graag om een goede start te maken. Daarom heb ik een speciaal traject voor je bedacht, waarin je Personal training krijgt. Het gaat om 10 sessies + 1 gratis sessie waarbij je profiteert van ruim 20% korting. De try-out actie zal werken als een echte eye opener en zorgt gegarandeerd voor een nieuwe dosis testosteron en bovenal, motivatie!

Aanmelden try-out   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *