+31 6 14227133 info@trainbeter.nl

Statisch trainen: wat is het + voorbeelden van oefeningen

Bij statisch of isometrisch trainen gaat het om een samentrekking van de spier waarbij de spier onder spanning niet korter of langer wordt. De afstand blijft dus gelijk. Bij een concentrische- en excentrische samentrekking van de spier is dat niet het geval. In dit artikel leg ik je graag meer uit over statische training.

Wat is kracht?

Voordat ik daarop inga, is het goed om nog even te kijken naar een definitie van kracht. Bij kracht gaat het namelijk om je vermogen weerstanden van buitenaf te overwinnen, vast te houden of tegen te werken. Je spieren worden geactiveerd wanneer je kracht zet. Dat activeren of samentrekken van de spieren kan op verschillende manieren.

Slimmer leren trainen? Pak flinke korting met de try-out!

  • Uitgebreide intake
  • 11 Personal training sessies
  • Effectief werken aan je persoonlijke doel(en)
  • Voedingsadvies
  • Lichaamsmeting (2x)
  • Boek: 12 tips om effectiever te trainen

NU voor €399,-

Statische contractie

Een samentrekking van je spieren is een contractie. Bij een statische contractie wordt de weerstand vastgehouden. Er is geen beweging. Wat gebeurt er dan wel precies bij statische training? Op welke manieren kan je statisch trainen? Wat zijn statische oefeningen? Werkt deze manier van trainen voor iedereen?

Twee statische contracties

Een weerstand vasthouden gebeurt voor een bepaalde tijd. Ook zal het gewicht niet te zwaar moeten zijn om op een goede manier statisch te trainen. Een statische contractie kan plaats vinden op twee manieren. Je kunt bijvoorbeeld een gewicht op een bepaald punt in de oefening vastzetten. Je fixeert in dat geval. Ook kan het tegen een object dat niet meegeeft. Denk bijvoorbeeld aan een muur.

Voorbeelden statische oefeningen

Heb je vroeger wel eens in een hoek van 90 graden tegen de muur moeten zitten bij de gymles? Het is een goed voorbeeld van statische training. Planken is ook een goede statische oefening. Een ander voorbeeld is het gewicht bij een bicep curl omhoog bewegen en in een hoek van 90 graden vastzetten. Bij de hip raise de billen bovenin krachtig vasthouden, het op de tenen blijven staan bij calf raises, allen voorbeelden van statische training.

Revalidatie training

Statische weerstandstraining komt vooral bij revalidatie voor. Een ledemaat is bijvoorbeeld niet in staat tot een dynamische beweging. Toch wil je graag herstellen van blessures. Vaak kan bij blessures geen volledige bewegingsuitslag worden gemaakt. In dat geval kan statische training super effectief zijn. In ons Personal Fitness Centrum gebruiken wij deze manier van trainen regelmatig.

Stabiliteit en balans

Statische oefeningen komen ook voor bij stabiliteit- en balansoefeningen. Je houdt bijvoorbeeld een bepaalde positie aan, zonder daarbij te bewegen. Veel statische oefeningen zijn daardoor meer gericht op de core spieren. En laat juist die spieren verantwoordelijk zijn voor goede balans en stabiliteit. Werken aan je core? Probeer de core press eens!

Fit worden en blijven met ons speciale online coaching programma!

  • Trainingsprogramma
  • Voedingsadvies
  • Wekelijks persoonlijke coaching
  • Boek: 12 tips om effectiever te trainen
  • Inclusief 1 Personal training pm = € 75,- pm
  • Exclusief 1 Personal training pm = € 50,- pm

Beter resultaat van je trainingen?

Meld je hier gratis aan om het e-book effectiever trainen te ontvangen.