Coördinatie: wat is het + waarom is het zo belangrijk?

Coördinatie is net als uithoudingsvermogen een onderdeel van je conditie. De meest interessante vraag is natuurlijk: wat wordt er verstaan onder coördinatie? Verder ga ik ook in op de vraag hoe je dit onderdeel van de conditie kunt trainen, het verband tussen coördinatie en vermoeidheid en het verband tussen coördinatie en ouderen.

Aantal verrichtte handelingen

Om bij het begin te beginnen, coördinatie zegt iets over het aantal handelingen die je kunt verrichten. Met andere woorden, het gaat om een mate van behendigheid. Wanneer een beweging gecoördineerd is, is de timing goed en zijn er nauwelijks extra bewegingen nodig. De bewegingen worden dan economisch uitgevoerd.

Wat betekent coördinatie?

Door bewegingen nauwkeurig uit te voeren, kan energie bespaard blijven. Daardoor heb je meer kracht en snelheid. Kijkend naar de definitie van coördinatie, dan is het volgende te zeggen: coördinatie is het vermogen om een beweging nauwkeurig uit te voeren met behulp van een nauwe samenwerking tussen je zintuigen, zenuwstelsel en spieren.

 

Inschrijven try-out

Aanmelden try-out 

Basis voor beweging

Eigenlijk is coördinatie de basis om een beweging te kunnen maken. Een beweging nauwkeurig maken, is niets iets dat vanzelf gaat. Je doet dit door het waarnemen van geluid, tast, licht en evenwicht. Dat is een proces wat via de schorsgebieden van je grote hersenen verloopt. Om het niet al te ingewikkeld te maken, zal ik daar niet verder op ingaan! 😉

Coördinatie en vermoeidheid

Coördinatie en vermoeidheid hebben invloed op elkaar. Aan het eind van een lange voetbalwedstrijd? Je beweegt dan een stuk moeizamer dan aan het begin van de wedstrijd. Wanneer je vermoeid bent, kunnen er evenwichtsproblemen ontstaan. En laat dat nu net een belangrijk onderdeel zijn van coördinatie.

Coördinatie en ouderen

Ouder worden gaat gepaard met lichamelijke veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de verandering in spiermassa en spierkracht. Het neemt af en dat verschijnsel wordt ook wel sarcopenie genoemd. De kans op vallen neemt toe naarmate je ouder wordt. Ook ogen, gewrichten en gevoelszenuwen gaan achteruit. De motoriek kan dan bepaalde stoornissen vertonen. Bij ouderen wordt de motoriek voorzichtiger en bewegen gaat minder snel. Om die reden is het essentieel om actief te blijven.

Algemene coördinatie

Er zijn twee vormen van coördinatie. Het gaat om algemeen en specifiek. Algemene coördinatie is het resultaat van de totale bewegingservaring die je in je leven hebt opgedaan. Het is de vorm die ervoor zorgt dat willekeurige dagelijkse bewegingen op een snelle, doelgerichte en creatieve manier worden opgelost. De algemene coördinatie is de basis voor latere sportspecifieke training.

Specifieke coördinatie

Dat is een mooi bruggetje naar de specifieke coördinatie. Daarbij gaat het om het resultaat van de bewegingservaring in een bepaalde tak van sport. In dit geval leer je dus specifieke vaardigheden aan door techniektraining. Op die manier kan kracht en het onnodig aanspannen van spieren bespaard worden.

Centrale zenuwstelsel

Het centrum van je coördinatie is je centrale zenuwstelsel. Deze bestaat uit kleine hersenen, grote hersenen, hersenstam en het ruggenmerg. Zintuiginformatie wordt door het centrale zenuwstelsel verwerkt. Zo stuurt het opdrachten via zenuwbanen naar spieren. Vervolgens worden spiergroepen geactiveerd.

 

Inschrijven online coaching

Inschrijven

Regelcentrum

Je grote hersenen maken voor elke beweging een beweegplan. Tijdens het uitvoeren van een beweging is een regelcentrum nodig. Daar kunnen alle beweegopdrachten ter beschikking gesteld worden. Het regelcentrum bevindt zich voor een deel in de grote hersenen. Bewegingen worden bij elkaar gepast en daar zijn de kleine hersenen heel erg belangrijk bij. De bewegingen worden opgeslagen in het motorische geheugen. Ook dat bevindt zich in je centrale zenuwstelsel.

Zenuwcellen

Is het motorische geheugen groter? Er kan dan sneller gereageerd worden op een veranderende beweging. Wil je een bepaalde oefening goed uitvoeren? Ja natuurlijk wil je dat. Je traint dan tenslotte een stuk effectiever. Laat ik uitgaan van de core press. Je hersenen hebben dan ongeveer 100.000.000.000 zenuwcellen beschikbaar. Voor een bepaalde beweging worden er bijvoorbeeld 1.000.000 zenuwcellen met elkaar verbonden.

Nieuwe schakelingen

Voer je de oefening niet goed uit? Dan worden er bijvoorbeeld 25.000 zenuwcellen op een verkeerde manier geschakeld en 40.000 worden helemaal niet met elkaar geschakeld. Voer je de plank verkeerd uit? Om de oefening met een betere techniek uit te voeren zullen er dus nieuwe schakelingen gemaakt moeten worden. De verkeerde schakelingen moeten verbroken worden.

Belang goede trainingstechniek

Wanneer bewegingen goed gecoördineerd zijn, leveren ze een beter effect op. Kracht kan bespaard worden en het kost minder energie. Daarom is een goede trainingstechniek essentieel. Heb je hier hulp bij nodig? Met de try-out leer ik je de beginselen van effectieve krachttraining. Je krijgt o.a. inzicht in de techniek van de belangrijkste oefeningen. Met die kennis kun je de rest van je leven verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *