7 tips om je buikvet definitief vaarwel te zeggen!

Buikvet hebben we in principe allemaal. Wel heeft de ene persoon er misschien wat meer van dan de ander. Zit het buikvet jou in de weg? Geen paniek, want er is genoeg tegen te doen. Ook vanuit medisch oogpunt is het belangrijk om overtollig buikvet te laten verdwijnen. Zoals je ongetwijfeld weet is er o.a. een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Reden te meer om zo min mogelijk last te hebben van buikvet.

Hoe ontstaat buikvet?

Buikvet kan op verschillende manieren ontstaan. Voor een groot deel heeft het te maken met een verkeerde leefstijl. Toch kan de ene persoon meer last hebben van vetophoping bij de buik, dan de ander. Stofwisseling speelt hier een belangrijke rol bij. Buikvet ontstaat op het moment dat er meer energie binnenkomt dan er wordt verbruikt. Hoeveel calorieën iemand verbrandt, is o.a. afhankelijk van een aantal persoonlijke factoren. Zo speelt de leeftijd, het geslacht en de lichamelijke gesteldheid een belangrijke rol.

 

Inschrijven online coaching

Inschrijven

Training en voeding

Helaas heb ik geen wondermiddel voor je om van buikvet af te komen. Je zult er zelf iets aan moeten doen. Met een goede combinatie van training en voeding kan het buikvet aangepakt worden. Het is vast geen verassing om gezonder te eten en meer (beter) te sporten. Op die manier wordt het energieverbruik flink gestimuleerd en zal het lichaam buikvet aanspreken om aan de nodige brandstof te komen.

Geen vast tijdsbestek

Nu hoor ik je denken, ‘’hoe lang duurt dat verliezen van mijn buikvet dan’’? Hier geldt helaas geen vast tijdsbestek voor. Zo kan het een half jaar duren, terwijl het net zo goed veel sneller kan gaan. In een Personal training traject wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de eetgewoonten. We gaan o.a. in op de vraag hoe verkeerde eetgewoonten vervangen kunnen worden voor gezonde eetgewoonten. En bovendien, hoe je dat gezonde patroon kunt vasthouden.

Lichaam stimuleren

Stimuleer je lichaam door enerzijds anders te eten. Let op: het gaat lang niet altijd helpen om minder te eten. Anderzijds door meer te sporten. Met het sporten heb je meer energie nodig. Hoewel een dieet op de korte termijn behoorlijk wat resultaat kan opleveren, zullen eetgewoonten op de lange termijn nauwelijks veranderen. Zoek het daar dus niet in! Door regelmatig effectief te krachttrainen zal je meer energie gaan verbranden. Zelfs wanneer je lichaam in volledige rust verkeerd.

7 tips om buikvet te verliezen

Hieronder heb ik 7 handige tips opgesomd. De tips hebben allen te maken met voeding en training. Het doel is om jouw vetpercentage te verlagen. Misschien lukt het je al om het overgrote deel van deze tips op te volgen, maar lever je nog wat in op andere tips. No worries, er is altijd hulp binnen handbereik. Zo kan je altijd een vrijblijvend coachgesprek aanvragen in ons Personal Fitness Centrum. Onze experts helpen je graag verantwoord op weg!

 

Inschrijven try-out

Aanmelden      

Tip 1: meer vezels

Vezels nemen water op en vertragen de vertering. Dat zorgt voor een verzadigd gevoel. Op die manier grijp je minder snel naar het verkeerde voedsel. Voorbeelden van vezelrijke producten zijn: avocado, blauwe bessen, lijnzaad en spruitjes.

Tip 2: meer eiwitten        

Eiwitten zorgen eveneens voor een gevoel van verzadiging. Ook is de kans dat spierweefsel afgebroken wordt, een stuk kleiner. Het voordeel van meer spierweefsel is dat de ruststofwisseling ook hoger is. Dagelijks voldoende eiwitten binnenkrijgen is essentieel voor het verliezen van overtollig buikvet. Eiwitrijke producten zijn: kwark, ei, vis, noten en vlees.

Tip 3: minder alcohol

Alcohol levert ongeveer 7 kcal per gram. In vergelijking met vet is dat bijna hetzelfde. Zonde dus als je de hele week gezond eet en drinkt terwijl je in de weekenden volledig losgaat met alcohol. De calorieën kunnen dan behoorlijk oplopen. Geen probleem wanneer je er achteraf geen spijt van hebt. Wil je echter je buikvet verliezen, dan is het niet zo handig. Minder alcohol drinken kan je aanzienlijk helpen om dat buikvet kwijt te raken.

Tip 4: eet vette vis

Calorieën minderen betekent niet automatisch dat je geen vet meer mag. Sterker nog, vetten zijn erg gezond. Een gezonde bron van vet is bijvoorbeeld vis. Vette vis is rijk aan omega 3 vetzuren. Voorbeelden van vette vissoorten zijn: haring, makreel, zal en ansjovis.

Tip 5: minder suiker  

Wist je dat suiker net als alcohol je eetlust opwekt? Suiker geeft je ook nauwelijks een verzadigd gevoel. Om die reden eten we er dus ook sneller meer van. Ik heb het hier niet zozeer om goede suikers (fruit bijvoorbeeld). Wel heb ik het over geraffineerd suiker. Dit zijn ook wel snelle suikers. Snelle suikers bevatten geen vezels en verzadigen niet. Wel worden ze snel opgenomen in je bloed en verdwijnen ze snel.

Tip 6: regelmatig cardio training

Cardio is goed voor je uithoudingsvermogen en algemene gezondheid. Door de verbranding van extra calorieën wordt het verlies van buikvet gestimuleerd. Interval cardio training heeft de voorkeur. Kort en intensief bewegen wordt dan afgewisseld met korte breaks.

Tip 7: regelmatig krachttraining

Krachttraining is natuurlijk goed voor sterkere spieren (let wel: wanneer je het op de juiste wijze aanpakt). Ook is het super effectief voor het kwijtraken van dat vervelende buikvet. Compound (ofwel samengestelde) oefeningen zijn key! Daarmee gebruik je meer spieren en is de vetbranding hoger. Start je net met krachttraining? Doe in dat geval een full body training. Door effectieve krachttraining gaat je ruststofwisseling omhoog en is het calorieverbruik een stuk hoger.

Hulp nodig?

Buikvet verliezen is zeker niet eenvoudig. Het vraagt veel discipline en inzet. Dagelijks helpen wij mensen met verantwoord afvallen. Wij gaan daarbij altijd voor duurzaam resultaat. Tijdens onze try-out leer je hoe je een optimale trainingstechniek kunt gebruiken tijdens het sporten. Houding, ademhaling, voedingsadvies en mindset komt uitgebreid aan bod. Loop je zelf vast of wil je graag iemand die met je meekijkt? Vraag in dat geval een gratis intakegesprek aan.      

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *